Hoofdredacteur VPRO Digitaal Erik van Heeswijk heeft besloten aan het einde van het jaar bij de VPRO te vertrekken. Hij is van plan zich volledig toe te leggen op het adviseren van organisaties bij hun digitale mediastrategie en innovatie. Zijn vertrek staat los van de reorganisatie bij de VPRO.
Van Heeswijk: ‘Ik heb vijf jaar lang met veel passie bij de VPRO en de publieke omroep gewerkt. Vijf jaar lang vol prachtige projecten en merken, met de toppers uit ons vakgebied; van vpro.nl, 3voor12 en cinema.nl tot Beagle, in het kielzog van Darwin en Nederland van boven. Daar ben ik trots op.’
Van Heeswijk, die eerder dit jaar het boek Mediastorm publiceerde, maakt zich wel grote zorgen over de innovatie van de publieke omroep. ‘Ik heb altijd gevonden dat juist publieke media de plicht hebben om te vernieuwen. Daarin hebben we bij de VPRO ook een voortrekkersrol kunnen vervullen. Door de bezuinigingen, maar ook door wetgeving en beleid, staat dat nu sterk onder druk. Dat is echt gevaarlijk voor de toekomst van crossmediale initiatieven zoals Holland Doc 24 en 3voor12 en de publieke omroep als geheel.’
Het besluit van Van Heeswijk een nieuwe koers te varen staat los van de reorganisatie van de VPRO. Algemeen directeur Lennart van der Meulen: ‘Erik heeft een belangrijke rol gespeeld op het gebied van media-innovatie van de VPRO; mede dankzij zijn visie en bijdrage lopen we hierin als publieke omroep voorop.’
Het vertrek van Van Heeswijk heeft geen gevolgen voor de reorganisatie van de topstructuur van de VPRO, waartoe directie en managementteam behoren, die dit najaar zijn beslag zal krijgen.