Hugo Blom

Niet heel fijntjes wees een lezer me erop dat hij van de hoofdredacteur van een omroepblad wel iets anders verwachtte dan stukjes over gemiste vliegtuigen en rammelend openbaar vervoer. Dat was even tegen het zere been, want binnen en buiten stukjes ga ik graag tekeer over openbaar vervoer, maar hij had wel een beetje gelijk, dit blad is tenslotte De Kampioen niet. En naar klanten moet geluisterd worden. Niet altijd, en niet naar iedereen, maar wel op tijd en naar het juiste advies.

Dus toen de hele wereld had gezien hoe David Dao schreeuwend en met bebloed gezicht uit het vliegtuig van United werd gesleept omdat de vlucht overboekt was, was het niet heel verstandig van topman Munoz om met een halfbakken excuusje te komen. Nu is de beurskoers van United met meer dan vier procent gedaald (900 miljoen) en het einde is nog niet in zicht. Levenslang gratis businessclass was denk ik een beter idee geweest.

Sleep je passagiers niet het vliegtuig uit, maar behandel ze als panda’s. Die worden terwijl ik dit schrijf met alle egards en vergezeld van een paar honderd kilo bamboe naar de dierentuin in Rhenen overgevlogen. Twee beren die de hele dag op een stokje zitten te knagen en te lui zijn om zich voort te planten voor een miljoen euro per jaar huren van China, en daar was dan zestien jaar stille diplomatie en heen-en-weergevlieg voor nodig.

De topman van de Nederlandse publieke televisie, Frans Klein, werd geïnterviewd door vakblad Broadcast Magazine en zei dat veel plannen neerkomen op: ‘Laten we iets met panda’s doen.’