Het moet gezegd: de inzendingen van dit jaar voor de ontwerpwedstrijd Cover 1 waren zeer divers. Natuurlijk doken er hier en daar speelkaarten op, daar waren we op voorbereid, maar verder had u zich uitgeput om de vertaling in beeld van dit ongrijpbare onderwerp zo poëtisch mogelijk uit te werken.
's Lands ontwerpers hadden het moeilijk met het thema van dit jaar: tweedeling.
Uit de 186 inzendingen selecteerden we er negentien die om allerlei redenen door mochten naar de tweede ronde. Appels en peren. Hoe vergelijk je een ei (afb. 1) met een berg gekleurde suikerklontjes (afb. 2). Het zal u misschien verbazen, maar dat kunnen wij heel goed. Over dat ei valt namelijk wel het een ander te zeggen. Bijvoorbeeld: WAAROM? Waarom een ei? Een gesplitst ei had dan nog meer voor de hand gelegen, maar dat is weer wat lastiger te fotograferen. En loopt die stippellijn op het ei nu rechtdoor? Dan is hij gephotoshopt (minpunt). Enzovoort. Over de suikerklontjes: ‘als ik mijn bril afzet, vervaagt het mooi en lijkt het op een eiland in zee.’ Pluspunt is ook dat we menen te zien dat de klontjes niet gephotoshopt zijn, maar handmatig gekleurd.
Wie de covers van de VPRO Gids een beetje kent, weet: overdaad schaadt. We hebben een uitgesproken voorkeur voor helder, strak, krachtig beeld. Gepriegel gaat op een cover al snel verloren, de boodschap wordt troebel. Jammer van al het werk dat Tjarko van der Pol in deze cover (afb. 3) heeft gestoken, er is goed over nagedacht en we hebben nog nooit zoveel tweedelingen op een plaatje bij elkaar gezien. Maar hoefden er echt maar één. Hetzelfde geldt voor Steef Wildenbeest (afb. 4), veel werk, maar het is geen cover.
Eervolle vermeldingen zijn er ook dit jaar weer. Voor Patrick Meijboom die veel zorg heeft besteed aan hun constructie met de eettafel (afb. 5), waarin arm en rijk, ouderwets en modern gespiegeld worden. Aantekening: de tegenstelling smartphone – pepermolen, kennen wij niet. Ontroerend vond artdirector Beate Wegloop de negen portretten van Iris Oversier (afb. 6), en emotie is ook een plus. Lichte vertedering dan ook bij de poes met vissenstaart van Heleen van den Thillart (afb. 7) – poezen hebben altijd een streepje voor, dat weet u ook wel.
Beate Wegloop en hoofdredacteur Hugo Blom