Angelique Viester maakte dit beeld bij het coververhaal over het Rome van Frederico Fellini.
Vaak zijn onderwerpen die van zichzelf heel beeldend zijn lastig voor onze covermakers. Bij zulke opdrachten wordt de ontwerper gehinderd door iconische beelden, waar hij of zij dan overheen wil iconiseren. Vaak realiseren we ons dit van tevoren en kiezen we in plaats van voor een ontwerper, voor een reeds bestaand beeld (zie de ‘Ich bin ein Berliner’ cover van vorige week).
Bij Fellini hadden we het gevoel dat er toch nog iets te halen viel, in dit geval bij Angelique Viester. Maar het bleek inderdaad een lastige opdracht te zijn en er werd het hele weekend doorgewerkt en -overlegd. Angelique was op de goede weg, maar werd gehinderd door, ja door wat eigenlijk? Ze was er bijna, maar nog net niet helemaal en de tijd begon te dringen. Op woensdagochtend, twee uur voordat we naar de drukker moesten hoorde ik mezelf tegen haar zeggen: ‘Angelique, dit is een gevalletje kill your darlings. Je hebt een prachtig beeld en alles eromheen is overbodige ruis.’
Het silhouet op de lichte achtergrond met daarin de kussende Ekberg en Mastroianni is een prachtig beeld geworden, dat we allemaal herkennen, maar toch ook weer niet.
De cover van deze week was een gevalletje 'kill your darlings'.