Ik was op camera niet in huilen uitgebarsten en had ook niet in mijn broek geplast. Dat was al meer dan ik had verwacht.
Zo beschrijft Louis Theroux (1970) zijn eerste schreden op het televisiepad, als verslaggever in Michael Moore’s satirische serie TV Nation. Altijd heerlijk om te lezen hoe stuntelig de groten der aarde begonnen zijn; Theroux’ nieuwe boek Geen taboe voor Theroux staat er vol mee. Al is bij hem de stunteligheid nooit echt verdwenen, en gelukkig maar: juist die onhandigheid maakt zijn documentaires zo bijzonder en Theroux zo’n goede interviewer. Via ongemak weet hij wezenlijk contact te maken.
We treffen Louis Theroux tijdens zijn boektournee; zijn optredens in Amsterdam en Utrecht verkochten razendsnel uit. Ondertussen was zijn nieuwste documentairereeks te zien bij de VPRO, waaronder het slotdeel van zijn drieluik over de haatsekte Westboro Baptist Church, en Mums on the Edge, een indringend portret van Britse vrouwen met postnatale psychoses en depressies.
Eerst wilde hij in zijn boek gewoon op zijn documentaires focussen, legt hij tijdens ons gesprek uit. Maar al snel merkte hij dat het verhaal over zijn werk, naarmate hij meer succes kreeg, saaier werd. ‘Ik las het terug: een serie professionele ups en downs, maar allemaal binnen de perken van een stabiele tv-carrière. Ik had niet opgeschreven wat er werkelijk aan de hand was: dat die carrière mijn gezinsleven en mijn huwelijk ontzettend onder druk zette.’