‘Heerlijk, de hele dag een beetje praten over communicatie.’ De presentator van het Communicatie Congres 2017 heeft er zin in. Het is half november en in De Rijtuigenloods in Amersfoort zijn driehonderd vakgenoten bijeen om inspiratie op te doen over vernieuwing op hun vakgebied. Op het programma staan alleen maar grote namen, waaronder die van hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets, communicatiebaas Mark Jansen van Google en communicatiemanager Mark Blok van Ikea. Met acht aangekondigde keynotes is dit begrip flink aan inflatie onderhevig.
Kaartjes zijn eigenlijk onbetaalbaar, ze doen 549 euro. Toch zit de zaal vol. Met voorlichters van onder andere gemeenten, de ing Bank, Translink, de Efteling, communicatiebureaus en Consumentenbond. En de VPRO Gids. Niet van uw belastingcenten, maar met een gratis kaartje. Dat zit zo. In september twitterde @ionicasmeets dat ze op dit congres zou spreken en daarom twee kaartjes mocht weggeven. In mijn agenda schreef ik op 14 november ‘Met Ionica naar het Com. Congres #zinin,’ maakte een screenshot, en twitterde dat naar haar. Wie niet bluft, die niet naar #Comgress17 gaat.