Hoe kijken jonge kinderen aan tegen etnische verschillen? Het is een wijdverbreide mythe dat ze ‘kleurenblind’ zouden zijn. Kinderen zien verschil, en dat beïnvloedt hun kijk op anderen en op zichzelf. Sunny Bergman illustreert dit in haar documentaire Wit is ook een kleur met een experiment met poppen. Te kleinschalig om echt conclusies uit te trekken, benadrukt ze. Maar Armine Stepanyan deed iets dergelijks vorig jaar in het groot. Tijdens haar masterstudie Sociologie testte ze de reacties van 159 kinderen van tussen de vijf en elf jaar op Haagse en Rotterdamse basisscholen.
De eerste versie van het poppenexperiment is al in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw bedacht. Het Afro-Amerikaanse echtpaar Kenneth en Mamie Clark wilde onderzoeken hoe zwarte kinderen aankeken tegen etnische verschillen, in een tijd dat hun land nog rassenscheiding kende. De kinderen kregen de keus tussen een witte en een bruine babypop. Welke leek het meest op henzelf? Met welke wilden ze spelen? Welke vonden ze mooi, en welke lelijk? Veruit de meeste kinderen hadden meer positieve gevoelens voor de witte pop dan voor de pop met hun eigen kleur.