Britse instellingen voor hoger onderwijs mogen dit jaar tot 9000 pond collegegeld heffen, en dat terwijl die collegegelden in 2012 al fors werden verhoogd. Bovendien is niet langer een limiet gesteld aan het aantal studenten per opleiding. De gevolgen voor de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van het onderwijsstelsel laten zich raden. Volgens de Higher Education Commission, een gremium van onderwijsbestuurders, parlementariërs en ondernemers, worden studenten, universiteiten en belastingbetalers hiervan de dupe. Het Institute for Fiscal Studies heeft berekend dat driekwart van de studenten zijn studieschuld van gemiddeld 44.000 pond niet zal kunnen afbetalen.
Zie je wel, denkt de scepticus. Het Britse onderwijssysteem vormt een afspiegeling van de geld- en klassenmaatschappij die Groot-Brittannië is. Maar het ministerie van Onderwijs heeft vorig jaar ook een heel andere maatregel doorgevoerd: op alle basisscholen werd het vak Computing verplicht gesteld, dat kinderen moet voorbereiden op hun digitale toekomst. Hierin lopen de Britten duidelijk voorop.
Kinderen worden al vanaf vijf jaar spelenderwijs vertrouwd gemaakt met computerlogica (zie op de site van Tegenlicht de aflevering van 23 november 2014). Het bestaande IT-onderwijs, dat alleen leerde hoe je computers moet bedienen, werd afgeschaft. Met Computing leren kinderen nu ook te programmeren en games te bouwen, met het oog op hun toekomstige werkgelegenheid. De organisatie Digital Schoolhouse bedenkt nieuwe computerlessen en helpt de scholen bij de omschakeling naar het nieuwe curriculum. Directeur Shahneila Saeed: ‘Kinderen zullen later met computers moeten werken, alleen bestaan die banen nu nog niet. Maar met Computing kunnen ze zichzelf de benodigde basisvaardigheden bijbrengen.’