De zelfgeknutselde haard voor de Sinterklaasschoentjes staat nog in de hal. Die was veel te leuk om gelijk weer op te ruimen. Nu doet hij dienst als handige plek om schoenen te parkeren, want op basisschool De Verwondering in Monnickendam doe je bij binnenkomst je schoenen uit. Kinderen en leerkrachten lopen op sokken of dragen sloffen. Zoals meester André, een robuuste Volendammer die op knalgele pluchen klompen uitleg staat te geven in de rekentuin. Het is niet alleen een hygiënische maatregel, legt Patrick Straatman uit, het uittrekken van schoenen staat ook voor de transitie van buiten naar binnen. Van drukte naar rust. Transitie is een woord dat Straatman veelvuldig gebruikt om uit te leggen wat De Verwondering tot zo’n bijzondere school maakt. Straatman is architect, maar hij is ook mede-oprichter van deze school, die sinds augustus 2014 in bedrijf is. Uit onvrede met het regulier onderwijs, waar zijn oudste kind niet tot zijn recht kwam, begon hij na te denken over hoe het anders kon. In kindertherapeut Irma van Geemen trof hij een geestverwant. Samen stonden ze aan de wieg van De Verwondering. De naam verwijst naar een wijsheid van Aristoteles die schreef dat verwondering het begin van alle wijsheid is.
Van het continu-rooster tot de elektronische leerweg, iedereen heeft een mening over waar het naar toe moet met ons onderwijs. Wel of geen hagelslag bij het schoolontbijt, wel of geen regenboogpieten, wel of geen Citotoets, wel of geen Engels voor kleuters, wel of geen iPads. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gebrek aan meesters of het niveau van de Pabo. Wie in deze tijd een nieuwe school opricht, is of gek of wereldverbeteraar. Waarschijnlijk allebei.