Kosten
De volgende dag. Noordwesterstorm. 350 kilometer file, zegt de stem op de radio, vrachtwagens waaien van de weg, duizenden reizigers gestrand op Schiphol, en in de Rotterdamse havens zijn twee containerterminals stilgelegd. Het navigatiesysteem van mijn auto leidt me via onbegrijpelijke sluipwegen van Amsterdam naar Delft, waar ik een afspraak heb met Martijn Coeveld van tba, het bedrijf dat onder meer de software levert aan de volautomatische nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte. Negentig procent van de werknemers is academisch geschoold, zegt Coeveld (37), meest bèta-achtig, veel tu Delft, econometrie, artificial intelligence. Kraanmachinisten werken er inderdaad niet, maar wel heeft hij mensen in dienst die twintig jaar geleden al in de haven op de eerste deels geautomatiseerde terminals werkten.
Mensen worden ziek, hebben een slechte dag, innen salaris, eisen vakantie – het zijn de bekende redenen die door critici wel worden genoemd als de onvermijdelijkheid van automatisering ter sprake komt. Kosten spelen een rol, zegt Coeveld, maar andere zaken eveneens, het milieu bijvoorbeeld: ‘Automatisering betekent vaak ook elektrificering, minder uitlaatgassen, en dat is van belang als terminals dichtbij de stadskern liggen. En ook het veiligheidsaspect wordt steeds belangrijker. Die terminaloperators zijn vaak multinationals, die kunnen niet meer aankomen met het verhaal: er zijn bij ons dit jaar zo en zoveel doden gevallen. Om ongevallen te vermijden, moet je machine en mens zoveel mogelijk scheiden. Op de geautomatiseerde terminals zit tussen mens en robotoperatie een enorm hek. Maar er zijn nog zat havens waar mannetjes met twistlocks onder containers staan. Je kunt je voorstellen wat er dan kan gebeuren, bij miscommunicatie, met wat wind.’
Wind zoals vandaag dus. Twee terminals zijn stilgelegd. ‘De terminals op de Tweede Maasvlakte hebben de meeste last van zo’n storm,’ reageert Coeveld, ‘die liggen in feite op zee. Als het zo hard waait, gaan de containers onder de kraan zwiepen, en lege containers kunnen omwaaien, of verschuiven; dan weet ook een geautomatiseerde stapelkraan niet meer wat-ie moet doen.’