Teun van de Keuken leunt achterover, is ongedurig en met zijn telefoon in de weer, stelt veel ter discussie. Als je hem vraagt welk pak hij precies droeg in zijn hoedanigheid als textielkoopman, blijft het stil. Ontwijkend: ‘Ik heb me goed laten informeren over wat die mannen dragen.’ Geheim van de smid.
Voor De slag om de klerewereld begeven Teun van de Keuken en Roland Duong zich in de wereld van mode en textiel. Duong werd blij van de biologische katoenteelt, Van de Keuken kwam undercover weinig hoopvols tegen.
Teun van de Keuken leunt achterover, is ongedurig en met zijn telefoon in de weer, stelt veel ter discussie. Als je hem vraagt welk pak hij precies droeg in zijn hoedanigheid als textielkoopman, blijft het stil. Ontwijkend: ‘Ik heb me goed laten informeren over wat die mannen dragen.’ Geheim van de smid.
Hun werkwijze is naar beproefd recept van Keuringsdienst van Waarde, het programma waaraan beiden hun bekendheid danken. Huishoudjournalistiek van de bovenste plank volgens de methode: wat zit erin en waar komt het vandaan. Verkenden zij eerder de ‘keten’ van de chocoladereep, de tomatensoep of het kipfiletje terug naar de grondstoffelijke bron, nu onderzoeken zij de herkomst van een sweatshirt – via de naaiateliers in Bangladesh en India naar de katoenvelden in India en Turkije. In De slag om de klerenwereld laten zij zien dat couturecentra Parijs en Milaan net zo goed magneten voor creatievelingen zijn als aanjagers van hebzucht en dat de wegwerpmode van H&M, Zeeman en Primark duur wordt betaald.
Hij zag het sowieso als zijn opdracht om – met Gandhi in gedachten, die karigheid en autonomie propageerde – op zoek te gaan naar ‘de lichtpuntjes in deze grauwe wereld’. Die vond hij in een Indiase fabriek waar de werknemers een pensioenplan en een ziektekostenverzekering hebben. ‘Voor een overhemd waarvoor je ergens anders zes à zeven piek betaalt, betaal je daar acht à negen piek. Dus voor twee euro extra kun je de mensen die er werken een fatsoenlijk bestaan geven.’
Duong, vol overtuiging: ‘Jazeker, als we ervoor willen betalen.’ Hij wijst naar zijn goedkope Zara-overhemd. ‘Ik weet nog: ik had tien spullen voor 100 euro, dus ik helemaal blij. Maar eigenlijk is het een verwoestende mentaliteit.’