De Franse horrorserie Les revenants, vanaf maandag bij de VPRO, is een groot internationaal succes. Scenarioschrijver en regisseur van de serie Fabrice Gobert: ‘Bij het lezen van het verhaal borrelden bij mij de ideeën op. Ik zag meteen voor me hoe ik dit tot leven moest brengen.’
Gobert liet zich inspireren door verschillende films. Zoals horrorfilm Night of the Living Dead (1968) van George Romero en The Shining (1980) van Stanley Kubrick. Ook de vampierfilm Let the Right One In (2008) van de Zweedse filmmaker Tomas Alfredson was een inspiratiebron. ‘Ze gaven me genoeg ideeën die mijn verbeelding prikkelden. Al schrijvend zocht ik naar de juiste lijn. Ik wilde voorkomen dat ik door één film te veel zou worden beïnvloed.’ Ook gebruikte Gobert de vervreemdende stijl van Gregory Crewdson, een fotograaf bekend om zijn uitvoerig geënsceneerde foto’s van Amerikaanse interieurs en buurten. Zijn invloed zien we terug in het subtiele spel van halfschaduw en kunstlicht in verlaten straten en huizen.
Hoe reageert iemand als hij oog in oog komt te staan met een dode? In het Franse tijdschrift Télérama beschrijft Gobert de allereerste scène van aflevering één. Hierin komt puberdochter Camille thuis. Ze weet niet dat niemand haar verwacht. Drie jaar geleden is ze om het leven gekomen tijdens een busongeluk. ‘De eerste scène waarin een geestverschijning wordt geconfronteerd met een levend persoon. Een in rouw gedompelde moeder komt oog in oog te staan met de dochter die ze heeft verloren. Het was belangrijk deze scène goed en overtuigend neer te zetten. Het leek me van begin af aan interessant ervoor te zorgen dat de geestverschijningen niet weten dat ze dood zijn. Zo vindt de vijftienjarige Camille zichzelf terug in the middle of nowhere. Ze komt thuis met het idee dat haar iets vreemds is overkomen. Dat is alles. Zij leeft in haar eigen puberwereld. Die in scherp contrast staat met de beleving van haar moeder Claire. Wat ervaart zij als ze haar dood gewaande dochter plotseling voor zich ziet staan? Wat doet zij in de vijf minuten die volgen? De spanning loopt op door je te verplaatsen in het hoofd van Claire. Hoe gaat zij reageren? Zij staat op het punt de werkelijkheid uit het oog te verliezen. Tegelijkertijd wil ze liever niet ontwaken uit deze droom. Om de situatie zo lang mogelijk te laten duren, moet ze voor haar dochter verbergen dat ze dood is. Ze verwijdert alle tekenen van haar jarenlange afwezigheid. We begrijpen langzaamaan dat Claire zich op haar geloof heeft gericht om de verdwijning van haar dochter draaglijk te maken. Ze gelooft in een wonder. Tijdens het draaien van deze scène moeten de handelingen elkaar opvolgen als in een choreografie. Claire volgt haar dochter in het huis om er zeker van te zijn dat ze niet droomt. Alles wat er gebeurt in het hoofd van deze vrouw wordt verteld zonder dialoog.’
Gobert laat de serie spelen in een stadje omringt door de Alpen. ‘De bergachtige omgeving zorgt voor een beklemmend gevoel, een isolement, dat als rode lijn door het verhaal loopt. Je krijgt het idee dat alles in deze stad verborgen blijft voor de buitenwereld. De vreemde sfeer wordt ook deels opgeroepen door het contrast tussen de landelijke bergen en de moderne stad. Toen we de politie in de serie schreven, ontstond tegelijkertijd het idee alles in de stad te laten surveilleren door een modern camerasysteem. Zo’n alom aanwezig beeld suggereert dat we in een stad zijn waar ooit iets ergs moet zijn gebeurd. Dat roept een verontrustend paranoïde gevoel op.’
Het buitenlandse succes kwam voor Gobert als een verrassing. ‘De reacties uit Angelsaksische landen zijn heel anders. De cliffhanger van de laatste aflevering frustreerde menig Franse kijker, terwijl men in Groot-Brittannië en de vs juist erg positief op het einde reageerde. Zelfs Stephen King heeft ons via Twitter gefeliciteerd! Geweldig natuurlijk. We hadden niet gedacht dat onze serie bij de makers van The Shining en Twin Peaks in de smaak zou vallen. Onze grote voorbeelden!’