Hollands Hoop
Internationale drugshandel in de provincie Groningen? Denkend aan de rust van het platteland die je daar nog vindt, zie je het misschien niet meteen voor je. Maar Wallander leerde ons jaren geleden al dat ook in vredige kleine stadjes gijzelingen en moordpartijen kunnen plaatsvinden – en dat was nog voor The Killing en The Bridge. Als modern drama iets aantoont, is het dat de globale samenleving toch echt een feit is. De ver-van-m’n-bedshow bestaat niet meer. Het kwaad is overal.
In Hollands Hoop erft een familie doorsnee uit de Randstad een wietplantage in Groningen. En geen kleintje ook. Dan begint het gedonder, en dat houdt niet meer op. Daarbij gaan de makers, scenarioschrijver Franky Ribbens en regisseur Dana Nechushtan, er hard in. Al in de eerste paar afleveringen escaleert de zaak, vloeit er bloed en wordt het grimmig, terwijl langzaam duidelijk wordt hoe groot de penarie is waarin dit gezinnetje zich bevindt. Spannend verhaal, heel goed geschreven, visueel indrukwekkend en met een prettig soort wrange humor trekt Hollands Hoop je soepel het verhaal binnen, en laat je niet meer los. Het is een serie met het wow-effect. ‘We wilden graag iets spannends maken,’ zegt regisseur Dana Nechushtan. ‘Dat was echt een doel op zich. We wilden een serie maken die we thuis op de bank zelf graag zouden zien.’