Voor regisseur Floris-Jan van Luyn, die voordat hij zich als onafhankelijk filmmaker vestigde jarenlang correspondent in China was voor NRC Handelsblad, begon het idee voor deze film met een ontmoeting in het vliegtuig. Van Luyn: ‘Cameraman Stef Tijdink en ik zaten na opnames voor Tegenlicht in het vliegtuig van Peking naar huis naast de Groningse duivenhouder Herman Boekelo. Hij vertelde dat hij zijn duiven had verkocht aan een Chinees. Kort daarop las ik het boek Een duif en een jongen van Meir Shalev, dat gaat over “het nest” als de plek waar je altijd naar terug wilt keren. Toen viel het kwartje, want ik kom zelf uit Groningen en heb in China gewoond, dus zou ik via zo’n duif iets kunnen vertellen over het thuisnest, dat toch zo’n belangrijke rol speelt in ieders leven. Ik kreeg het idee om die duif te volgen vanuit vogelperspectief. Wat ruimte biedt om naar de wereld beneden te kijken en die te becommentariëren.’
Filmmaker Floris-Jan van Luyn, oud-NRC-correspondent in China, over zijn film Dagboek van een postduif, waarin wedstrijdduif Toontje uit Groningen aan een Chinese miljonair wordt verkocht.
Van Luyn: ‘Er gaat veel geld om bij de duivenraces. Chinezen zijn zeer goklustig. Het gekke is dat in China gokken verboden is, met uitzondering van de duivensport. De belangstelling voor de wedstrijden is enorm, er zijn gigantisch grote prijzen bij te winnen: geldbedragen, huizen, auto’s. Tot de overheid zal ingrijpen, daar kun je op wachten.’
Terug naar Dagboek van een postduif, een mooie, verhalende film geschoten vanuit vogelperspectief. Van Luyn: ‘Gevaar daarbij is dat je geen maat houdt, en de vorm teveel een rol speelt. Dat kan tot ergernis leiden: “waarom kan die man nou niet gewoon vertellen hoe het zit.” Maar het is natuurlijk wel een punt dat je als maker altijd zoveel meer ziet en te weten komt dan er uiteindelijk in zo’n verhalende film terechtkomt. Toch hoop ik dat ook de duivenhouders de film interessant vinden.’ Wij kunnen hem geruststellen, maar is de filmmaker zelf tevreden? Van Luyn: ‘Zo tevreden als een gebraden duif.’