In 1990, lang voordat zoiets voor gevierde filmregisseurs bon ton was, maakte Campion ook al eens een miniserie voor televisie: het driedelige An Angel at My Table, voor een Australische zender. Toch had ze nooit zo’n hoge pet op van het medium, vertelde ze tijdens een recent bezoek aan Amsterdam: ‘An Angel at My Table heb ik altijd beschouwd als een film die in drie aktes was opgedeeld. Internationaal is die ook altijd gepresenteerd als speelfilm. Nee, het inzicht dat televisie wel eens interessant zou kunnen zijn, kwam pas veel later. Het moment weet ik nog precies: een jaar of tien geleden stuitte ik thuis tijdens het zappen op de hbo-serie Deadwood. Na een poosje veerde ik verbaasd op en zei: “Dit is ongelooflijk, hoe hebben ze hier ooit financiering voor kunnen krijgen?” Het was zo onvoorspelbaar en humoristisch – veel gewaagder dan wat je meestal in de bioscoop ziet. Dat was echt een openbaring, dat ik dacht: ik wil hier ook aan meedoen.’
Regisseur Jane Campion maakte met Top of the Lake een misdaadserie, maar nam het niet zo nauw met de regels van het genre. ‘We moesten onszelf er steeds aan herinneren terug te keren naar de plot.’
‘Ja, we moesten onszelf er steeds aan herinneren terug te keren naar de plot. Vooral Gerard dacht daar gelukkig aan. Ik zei steeds: “Ach, kom op, laten we gewoon lol hebben met de personages.” Hij was consciëntieuzer en zei: “Nee, we werken binnen een genre en moeten ons aan de regels houden.” Ik denk dat we daarin een goede balans hebben gevonden. Ja, er is een klassieke misdaadplot, maar het verhaal blijft onvoorspelbaar en eigenzinnig.’
‘Niet per se. Dat hangt helemaal af van de regisseur. Intimiteit hoeft niet iets typisch vrouwelijks te zijn – kijk maar naar La vie d’Adèle, een extreem intieme film gemaakt door een man. En andersom kan een vrouwelijke blik ook heel hard of afstandelijk zijn.’
‘We hebben het verhaal inderdaad als een afgerond geheel geschreven. Maar de producenten zijn zeker geïnteresseerd in een vervolg. En Gerard en ik zouden er ook wel voor open staan, al is het maar omdat we zo’n fijn team hebben om mee te werken. Maar we doen het alleen als we een heel goed, nieuw verhaal kunnen bedenken. Daar hebben we al wel over gebrainstormd en dat was best productief, dus ik sluit niets uit.’