Halverwege het gesprek bliepen de smartphones van het tweetal gelijktijdig: een melding van hun webshop voor e-boeken. ‘Weer een boek verkocht,’ glimlacht Nieuwenhuis. Eerder dit jaar lanceerden Van Bergeijk en Nieuwenhuis, beiden zelf journalist en schrijver van non-fictie boeken, de eerste Nederlandse uitgeverij van e-boeken. Non-fictieboeken die anders verramsjt zouden worden, krijgen bij hen een tweede leven. Inmiddels zijn er voor 4,99 per stuk ruim zestig e-boeken te koop, van onder anderen H.J.A. Hofland, Arnold Karskens en Marcia Luyten.
Dankzij steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten, Stimuleringsfonds voor de Pers en Stichting Democratie en Media heeft Fosfor de tijd om te experimenteren, maar uiteindelijk moet er ook geld verdiend worden met de e-boeken en longreads. Voor 2,99 euro kan de geïnteresseerde lezer met een klik op de knop een Nederlandse longread aanschaffen. Of de Nederlander bereid is dat te betalen, is nog even afwachten.
Van Bergeijk: ‘Nederlanders denken nog te makkelijk dat alles gratis moet zijn. Ik vind het normaal dat je voor een goed artikel betaalt en was verbaasd dat Nrc.nl de longread over Berry van Aerle nog gratis aanbood. Maar er is iets aan het veranderen, dat zie je aan De Correspondent, dat kreeg ook 20.000 mensen zover om zestig euro te betalen.’ Inmiddels heeft ook een aantal kranten zich bij Fosfor gemeld.
Nieuwenhuis: ‘Over twee jaar hopen we hét digitale huis voor Nederlandse literaire non-fictie te zijn. Zoals The Atavist, met elke week een nieuwe betaalde longread uit een krant of uit ons eigen fonds. Een eerste oproep voor ideeën voor longreads leverde bijna honderd voorstellen op. Van Bergeijk: ‘Wij geloven dat er behoefte is aan goed geschreven, diepgravende journalistiek, maar ook dat er genoeg Nederlandse auteurs zijn die dat kunnen. Er is veel meer dan alleen Annejet van der Zijl en Geert Mak.’