Special: Reinbert de Leeuw
Zaterdag, Cultura24, 20.30-23.35 uur
Reinbert de Leeuw is de beste muziekontdekker van Nederland. Hij openbaarde ons de kracht van de Russinnen Oestvolskaja en Goebajdoelina, maakte van Claude Vivier een cultfiguur en betoverde het grote publiek met meditatief gespeelde pianostukjes van Satie. Het is niet moeilijk om nieuwe muziek te ontdekken. Een enorme hoeveelheid composities, jong en oud, ligt niet of nauwelijks gespeeld voor het oprapen. Deze berg verwaarloosde werken blijft groeien, want er wordt ieder jaar meer gecomponeerd dan wij met zijn allen kunnen beluisteren. De kunst is om de bijzonderste muziek uit de stapels te plukken. Maar daarmee is de ontdekker er niet, want hij moet er ook een geschikt podium voor vinden. En de derde stap is om de vondst zo te spelen dat het publiek de verrukking gaat delen. De Leeuw beheerst deze drie kunsten zo goed en heeft zo veel ontdekkingen op zijn naam staan dat je een geslaagde introductie van een onbekende compositie of componist gerust een Reinbertje kan noemen.
De behoefte om een Reinbertje te scoren, om het maar eens populair uit te drukken, is opvallend zeldzaam onder muzikanten. Zelfs conservatoriumstudenten, van wie je zou verwachten dat ze barstensvol avonturenzin, opstandigheid en ontdekkingsdrift zitten, kiezen doorgaans gedwee voor de grote meesterwerken. Hoe vreemd is dat? Stel, er is een feestje in een huis met twee verdiepingen. De eerste verdieping is gevuld met bekende bevlogen mensen, laten we zeggen types als Robbert Dijkgraaf en Clairy Polak, of – ieder zijn smaak – Patty Brard en Hans Klok. Op de tweede verdieping is het een allegaartje van gewone, rare, duffe, vervelende, sprankelende en vreemde types. De meeste feestgangers zullen graag een kijkje nemen op de eerste verdieping. Maar zou u ook de trap naar de tweede nemen, met de kans de liefde van uw leven te ontmoeten, maar ook het risico verzeild te raken in een gesprek over tuinieren of de bankencrisis? In de klassieke muziek wordt die trap nauwelijks genomen, door muzikanten niet, maar ook niet door luisteraars. De meute blijft tevreden hangen bij Beethoven en Brahms. Erkend genot is verzekerd genot.
Daarom is het bereiken van het publiek de bottleneck voor een Reinbertje. Er is een overvloed aan onbekende meesterwerken en een stoet aan goede muzikanten zou die muziek prima kunnen spelen, maar slechts een enkeling slaagt er in het grote publiek te bereiken met zijn vondsten. Van die enkelingen moet iemand de beste zijn. De afgelopen decennia was dat Reinbert de Leeuw.