Met het perfecte paar hoge hakken wordt de gewoonste Klara ineens een glamourvolle Carrie.

God save my shoes
Arte, 22.35-23.35 uur

Wat Bob Marley heeft betekend voor dreadlocks, deed Carrie Bradshaw voor de hooggehakte pump. Vóór Sex & the city droegen en verzamelden vrouwen ook elegante schoenen, maar dankzij Carries schoenentic is het echt een levensstijl geworden. In de baanbrekende serie zagen we hoe zij elk moment in haar leven, ongelukkig of vrolijk, vergezeld liet gaan van een bijpassend muiltje. Dat ze daardoor misschien de rest van de maand crackers moest eten had ze er graag voor over. Elke ster verklaart tegenwoordig met een mengeling van schuldgevoel en trots een echte schoenenverslaafde te zijn. De voeten van Sarah Jessica Parker (die Carrie speelde) zijn inmiddels door de hoge hakken zo vergroeid dat ze van de dokter alleen nog maar op Uggs mag lopen, maar Manolo Blahnik, Jimmy Choo en Christian Louboutin zijn nu net zo bekend als Calvin Klein, Yves Saint Laurent en Donatella Versace.
Over deze cultuur gaat de Amerikaanse documentaire God save my shoes. De film belooft een ‘sociologisch onderzoek over de intieme relatie tussen vrouwen en hun schoenen’. Regisseur Julie Benasra sprak beroemde schoenenliefhebsters als danseres Dita Von Teese en zangeres Kelly Rowland. Ook vertellen ontwerpers over de aantrekkingskracht van schoenen en neemt ze een kijkje in benijdenswaardige schoenenkasten, zoals die van tijdschrift Vogue en professioneel pokerspeelster Beth Shak, die meer dan 900 paar in haar collectie heeft.
In Nederland gaan de meeste vrouwen een stuk nuchterder om met hun schoenen, zoals we zien aan de alomtegenwoordigheid van Birckenstocks en platte laarzen. Maar ook hier wonen echte liefhebbers. Zoals Rena Breed, die al sinds 2007 de website myfavouriteshoes.nl beheert. ‘Het ontwerpen van schoenen vind ik een prachtig voorbeeld van toegepaste kunst,’ zegt ze. ‘Veel schoenontwerpers noemen architectuur als inspiratiebron. Dat begrijp ik heel goed, het zijn kleine bouwwerkjes. Ik ben absoluut geen fashionista, maar wel gek op schoenen.’
Breed kan wel bedenken waarom zo veel vrouwen van schoenen houden. ‘Het is best kostbaar om met de mode mee te gaan. Maar met het juiste paar schoenen kun je je garderobe een modieus accent geven. Bovendien passen ze meestal: voor schoenen ben je niet snel te dik of te dun.’
Een mooie schoen is een klein kunstwerk, vindt Breed. ‘Schoenen vormen een perfect huwelijk tussen esthetiek en bruikbaarheid. De meeste vrouwen ervaren een soort instant bevrediging als ze nieuwe schoenen aan hebben. Ook ik krijg er een boost van. Het hoeven niet eens dure schoenen te zijn, als de lijnen en het materiaalgebruik me maar bevallen en ze passen bij mijn persoonlijkheid. Ik zou ook best regelmatig kunst willen kopen, maar een schilderij is meestal duurder en daar kun je alleen naar kijken. Mijn schoenen neem ik overal mee naartoe.’
Breed noemt het schoenaanbod in Nederland ‘saai en behoudend’. ‘Met mijn blog probeer ik Nederlandse vrouwen te wijzen op betaalbare en inspirerende schoenmerken en ontwerpers. Van mij hoeven we echt niet allemaal op Louboutins of Manolo Blahniks te lopen. Ik heb niet zo veel met deze beroemde merken. Geef mij maar opvallend design van een onafhankelijke schoenontwerper. Als dure schoenen onbereikbaar lijken, raad ik vrouwen altijd aan om in de uitverkoop te kijken. Dat doe ik zelf ook.