Extreem leven. Natalie Righton in Afghanistan
Zondag, Nederland 2, 20.20-21.20 uur
Wanneer we met Natalie Righton lunchen in Nieuwspoort in Den Haag, is de frons in haar voorhoofd verdwenen. Haar huid is niet meer bleek, maar gezond van kleur en ze heeft geen kringen meer onder haar ogen. Ze zit met haar rug naar de deur, maar dat deert haar hier niet. Den Haag is geen Kabul. Hoewel: ‘Ik zie de politieke partijen een beetje als strijdende stammen: elke partij heeft zijn krijgsheer en met woorden proberen ze elkaar af te maken. Als journalist moet je daar tussendoor laveren. Het verschil is alleen dat ze hier geen kalasjnikovs hebben en in Afghanistan wel.’
Righton (1976) was drie jaar correspondent voor de Volkskrant in Kabul. Avonturendrang, reislust en journalistieke interesse trokken haar naar Afghanistan. ‘De oorlog tegen terrorisme is de belangrijkste van onze tijd.’ Ze maakte vooraf een uitgebreid veiligheidsplan. Op het bureaublad van de hoofdredactie van de Volkskrant stond een document met een draaiboek in het geval van ontvoering. ‘De eerste uren zijn dan cruciaal. Je moet dus geen amateuristisch geklooi hebben.’
Die vastberaden houding komt ook naar voren in haar bij vlagen ijzingwekkende boek Duizend dagen extreem leven. Een nog indringender beeld geeft de driedelige documentaire die de vpro vanaf zondag uitzendt. Daarin zien we haar in haar dagelijks leven in Kabul, op reis door de provincies Wardak en Kunduz en bij de militairen op de Nederlandse politietrainingsmissie. Het bestaan van een oorlogscorrespondent betekent veel onderweg zijn in een rammelende auto over stoffige wegen, talloze kopjes beleefdheidsthee drinken, steeds afwegen wie te vertrouwen is en nooit langer dan drie uur op een plek blijven. Want constant is er de zeer reële dreiging dat ze ontvoerd wordt, gewond raakt of gedood wordt bij een bomaanslag. De beelden werden gefilmd door fotograaf Ton Koene, en eindredacteur Stefanie de Brouwer smeedde de tientallen uren aan ruw materiaal tot een fascinerend relaas. ‘Ton stelde voor een filmpje te maken voor de familie thuis, maar al snel bleek dat er meer in zat. Het materiaal geeft een heel rauw beeld van hoe ik daar leefde. Vaak had ik niet in de gaten dat ik gefilmd werd. Je ziet me scheldend, rokend, net wakker en heel erg moe. Dat komt ook doordat Ton zo dicht bij mij kan komen, we hebben een relatie gehad en zijn nog steeds heel goed bevriend.’