Zesentwintig jaar geleden is er bij mij wel eens een koffiefilter gescheurd en dacht ik: aha, zie je nou wel, die goedkope deugen dus niet.
Sinds een jaar zet ik weer filterkoffie en ben ik toch weer begonnen met de goedkope koffiefilters, die nu prima volstaan. Geen ongelukken. Misschien was die scheur zesentwintig jaar geleden wel toeval.
In de supermarkt keek ik naar het prijsverschil en dacht de absurditeit van het menselijk brein prachtig verbeeld te zien in het schap van de koffiefilters. Genoeg mensen kopen dus die dure. Omdat deze in een pakje zitten in plaats van een zakje? Of omdat duur voor kwaliteit staat?
Ik zocht wat op over koffiefilters op het internet en vond inderdaad iemand die beweerde dat de smaak van de koffie beter was vanwege het dikkere papier, omdat de koffie er langzamer doorheen sijpelt. Wel blijken er weinig mensen te zijn die dat verschil kunnen proeven. Ik vond het jammer dat ik die uitleg vond, want alhoewel niet enorm overtuigend, had het zo zijn logica, en werd het prijsverschil minder absurd.
Dan zijn er ook nog witte en bruine koffiefilters, en de witte zijn bijna twee keer zo duur als de bruine. Waar de biologische variant van eten meestal duurder is, is dat bij koffiefilters andersom, want het bleken van het papier kost geld. Worden die witte nou net zo goed verkocht als die bruine?
Ze zijn er, dus blijkbaar zijn er mensen die de voorkeur aan de witte geven.
Ik denk dat wij mensen van dure spullen houden. Zelfs als het om koffiefilters gaat. Duur staat voor kwaliteit. Het hele dure badschuim intrigeert me ook altijd, dat moet dan wel bijzonder zijn. Soms koop ik dat, want dan verwen ik mijzelf. En verwennen moet blijkbaar geld kosten. Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die zichzelf verwennen met extra dure koffiefilters. Zelfs met witte, juist omdat die slechter zijn voor het milieu. Zoals je jezelf toch ook een vliegreis gunt, ook al vind je dat de mensen minder zouden moeten vliegen. Genot moet om een offer vragen.
Hoe onpoëtisch het koffiefilter ook mag lijken, juist bij de aanschaf van het koffiefilter spelen grootse begrippen als ‘genot’ en ‘offer’ een enorme rol.