Nick D’Aloisio, een zeventienjarige scholier uit Groot-Brittanië, heeft een app ontwikkeld die hij naar alle waarschijnlijkheid voor dertig miljoen dollar aan Yahoo heeft verkocht.
Dat een zeventienjarige een app ontwikkelt, is misschien niet zo verbazingwekkend, maar dat Yahoo er dertig miljoen dollar voor wil betalen op zich wel.
D’Aloisio was al op jonge leeftijd geïnteresseerd in techniek. (Ik wilde op die leeftijd een clown worden.)
De dertig miljoen is niet uitsluitend voor D’Aloisio. Hij is de grootste aandeelhouder van het bedrijf AllThingsD, dat de door hem ontwikkelde app aan Yahoo heeft verkocht. Andere aandeelhouders zijn Yoko Ono, de acteur Ashton Kutcher en een miljardair uit Hong Kong met de toepasselijke naam Li Ka-Shing.
Ono, Kutcher en Ka-Shing hebben goede adviseurs, of ze weten veel van hightech.
Volgens een bericht in The Herald Tribune is D’Aloisio de jongste persoon die geld heeft gekregen van ‘venture capitalists’. Venture capitalists zijn personen of ondernemingen die geld investeren in nieuwe ondernemingen. Er zijn aanzienlijke risico’s, maar als het even meezit, zijn de winsten er ook naar. Interessanter aan het bovenstaande nieuws is wat deze app doet. Hij maakt automatisch samenvattingen uit verschillende nieuwsbronnen, zo lees ik in de Volkskrant. Volgens The Herald Tribune is deze app een uitvloeisel van de slogan: ‘Too long, didn’t read’ (TLDR).
Het duurt misschien niet meer lang of een nieuwe app zal ook boeken samenvatten. Afgestemd op uw interesses wellicht. Of een astrologische variant van D’Aloisio’s app: u geeft aan waar, wanneer en hoe laat u bent geboren, en de app vat artikelen en boeken samen die bij u zouden passen. Wellicht hoeft u Yasha binnenkort ook niet meer in zijn geheel te lezen. U downloadt een app die Yasha samenvat.
Zoals voetbalclubs scouts naar de jeugdtraining sturen, zijn er wellicht nu al venture capitalists die de Facebookpagina’s en Twitterprofielen van uw talentvolle kinderen bestuderen. U kunt overwegen aandelen uit te geven van uw zoons en dochters. De crisis moet op creatieve wijze worden bestreden.
Nick D’Aloisio, een zeventienjarige scholier uit Groot-Brittanië, heeft een app ontwikkeld die hij naar alle waarschijnlijkheid voor dertig miljoen dollar aan Yahoo heeft verkocht.