Anna van der Staak werkte nog niet bij de VPRO toen ze Theo en Thea voor het eerst zag. ‘Dat vond ik wereldschokkend, zó ontzettend leuk. Het was helemaal nieuw, niemand had ooit zoiets gezien.’ In 2001 werd ze eindredacteur van de afdeling VPRO Jeugd, waardoor ze de lijn van eigenzinnige en humoristische kindertelevisie voort kon zetten. Eind vorig jaar ging ze met pensioen. ‘Ons doel is altijd geweest om kinderen hun smaak en interesse te laten onderzoeken en humor bij te brengen,’ vertelt ze op een van haar laatste werkdagen. ‘Puur educatieve programma’s, daar zijn andere omroepen voor.’
Van der Staak kwam in 1990 bij de VPRO werken als redacteur van kleutermagazine Dag Meneer de Koekepeer. Het was de glorietijd van Villa Achterwerk. ‘We gingen academies af om talent te scouten. Als redacteur begeleidde ik vervolgens makers en ontwikkelde ik plannen voor nieuwe programma’s. Burny Bos heeft de afdeling Jeugd bij de VPRO opgezet als een anarchistische plek waar alles kon. Zijn opvolger Danielle Lunenborg en daarna ik hebben die traditie voortgezet. Het is heel mooi en bijzonder om daar onderdeel van geweest te zijn.’
Vroeger keek je als kind in het weekend óf naar Telekids óf naar Villa Achterwerk. ‘De invloed van de zondagochtend was zo groot, het was echt een instituut,’ weet Van der Staak. ‘We konden voor de kijkers een heel pakket samenstellen, met drama, animaties, documentaires en flauwekul. Die magie is voorbij.’
Tegenwoordig kunnen kinderen kiezen uit tientallen tv-zenders en honderden YouTube-kanalen. Maar een hele generatie makers van nu is beïnvloed door wat ze toen zagen. ‘Zo worden onze programma’s ook gemaakt. Het moet zo bijzonder zijn qua onderwerp of zo hoog van kwaliteit, dat je er als twintiger nog steeds aan terugdenkt.’