Word ik nu gefilmd?
Ron Vermeulen: ‘Nee hoor.’
Hier hangt niets?
‘Nee.’
Goed. Waar heeft u voor het eerst camera’s verborgen?
‘Een van de eerste grote candids die op ons pad kwam, was begin jaren negentig Taxi met Maarten Spanjer. IDTV vroeg mij om daar een technische realisatie voor te bedenken. Het ging om twee verborgen camera’s en het plan was dat de chauffeur de recorders in de kofferbak zou starten en stoppen. Dat kon vanachter het stuur, maar Maarten was alleen maar aan het praten, zat helemaal in het verhaal en vergat dat. Dus is er jarenlang gewerkt met een technicus die in de kofferbak lag. Ik heb dat ook gedaan. Allemaal monitoren, recorders, een intercom en daar lag je dan te schakelen tussen de camera’s in de auto. Geluid, beeld, alles.’
U stapte in en Spanjer gooide de kofferbak dicht?
‘En hij zei: veel succes. Met de huidige arbowetgeving is dat ondenkbaar en eigenlijk weet ik ook niet of het toen mocht. Voor de veiligheid hadden we bij een carrosseriebedrijf de kofferbak wel met ijzeren palen laten verstevigen. En er zat airco in. De eerste auto was een grote Amerikaan. Op de kofferbak hadden we een fake koepeltje gemaakt, alsof er een reservewiel zat. Kon je met je hoofd af en toe even omhoog. Je lag en moest zeker geen kramp krijgen.’
Hoe lang?
‘De ritten duurden maximaal een half uur en je deed er een stuk of vijf op een avond. Na anderhalf uur ging je er even in en uit.’