De vluchtige foto- en video-app Snapchat heeft tieners in zijn greep en is bezig uit te groeien tot een steeds belangrijker platform voor video en nieuws.

Iemand stuurt je een afbeelding die je een paar seconden kunt bekijken, tot hij voorgoed verdwijnt. Dat was de simpele eerste insteek toen Snapchat ongeveer drie jaar geleden op de markt kwam. Al snel stond de app bekend als de manier waarop tieners naaktfoto’s uitwisselden zonder al te veel risico op permanente reputatieschade. Dat was ook zo, maar Snapchat is meer. De app is op een slimme manier aan het uitgroeien tot een belangrijk platform voor beeld en video, waar ook grote merken en media aanwezig willen zijn. En met een felbegeerde achterban: 85 procent van de gebruikers is in de leeftijd van zestien tot 34 en de meesten onder de 24 jaar. Het is de jonge, snel verveelde en snel afgeleide generatie die elke welgemikte marketingactie van grote bedrijven behendig weet te ontwijken. De consumenten van de toekomst. Iedereen wil zijn waar zij zijn, en zij zijn verslaafd aan ‘snappen’.
In Amerika gebruikt zestig procent van de dertien- tot 35-jarigen met een smartphone Snapchat. In Nederland is het aantal gebruikers in het afgelopen jaar verdubbeld naar 1,9 miljoen. Erg gebruiksvriendelijk of mooi is de toepassing niet. Mensen van boven de 25 hebben moeite hem te doorgronden, wat volgens sommigen juist weer bevorderlijk is voor de aantrekkelijkheid voor jongeren. Wie de app met het gele spookje opent, komt gelijk bij de camera. Daarmee kan men een foto of een filmpje maken, en die opleuken met tekst, emojis of een zelfgemaakte tekening. Dan stel je in hoe lang je wilt dat de snap in beeld blijft en stuur je hem door naar een of meerdere van je contacten. Die kunnen hem bekijken door een vinger erop te houden, waarna de snap weer in virtuele rook opgaat. Tenzij de ontvanger hem opslaat met een andere app of een screenshot maakt natuurlijk. Op die manier is er laatst nog een moordenaar opgepakt, die een snap van een lijk had verstuurd. 
Verhalen
In tegenstelling tot de gefilterde stilleventjes op die andere populaire foto-app, Instagram, zien snaps er allesbehalve stijlvol uit. De foto’s zijn niet scherp of mooi gekadreerd en wat eroverheen geplakt is oogt druk en slordig. Probeer maar eens een mooie tekening te maken met je vinger op het scherm van je smartphone. Maar waarom zou je ook je best doen op een kunstwerk wat na maximaal tien seconden toch weer vervlogen is? Foto’s zijn namelijk niet meer bedoeld om belangrijke herinneringen vast te leggen, maar als een manier van communicatie, legt de CEO van het bedrijf in bovenstaand houterig YouTubefilmpje uit. Deze Evan Spiegel is net 25 geworden en nu al miljarden waard. Het is het clichéverhaal: een gesjeesde student die razendsnel is binnengelopen met zijn succesvolle startup. Ook typisch Silicon Valley: Spiegel en zijn compagnon Bobby Murphy werden voor de rechter gesleept door een voormalige vriend die beweerde het originele idee voor Snapchat te hebben gehad. De zaak eindigde in een schikking. Spiegel staat bekend als een nogal arrogante en eigenwijze baas. Een hoge official van Facebook die plaats nam in de directie gaf er al na een dik jaar de brui aan. Het uitlekken van e-mails uit zijn studententijd vol seks, drugs en beledigingen aan vrouwen deed ook al weinig voor zijn imago. In zijn vrije tijd rijdt hij in snelle auto’s en hij date met supermodel Miranda Kerr.
Toch krijgt Spiegel het besturen van een snel groeiend bedrijf steeds meer in de vingers, en nog belangrijker: hij weet wat de jeugd wil. Verrassend genoeg bleken de tieners op Snapchat helemaal niet de hele dag pornografische afbeeldingen naar elkaar te versturen. Ze gebruikten de app voornamelijk voor jolige selfies en gewoon om leuk met elkaar te kletsen. Daar speelde men op in: gebruikers kunnen nu ook chatten met tekst of rechtstreeks via video. Maar de belangrijkste en echt vernieuwende update kwam met het onderdeel Stories, oftewel verhalen. Een story is een serie snaps die de gebruiker aan elkaar kan plakken en die samen een weergave van de dag of een gebeurtenis vormen. Een story wordt gedeeld met alle vrienden en volgers van de gebruiker en blijft 24 uur staan. Niet alleen gewone mensen delen deze minivideo’s graag, ook bedrijven en beroemdheden bieden een kijkje achter de schermen door middel van een snap-story. Het onderdeel Stories wordt inmiddels meer gebruikt dan de gewone snap-functie. 

Verrassend genoeg bleken de tieners op Snapchat helemaal niet de hele dag pornografische afbeeldingen naar elkaar te versturen. Ze gebruikten de app voornamelijk voor jolige selfies en gewoon om leuk met elkaar te kletsen.

snapchat
CNN
Modebloggers en popsterren zitten op Snapchat, maar ook bijvoorbeeld NPO 3fm en de technologieredactie van nu.nl. Zo kunnen ze korte, visuele berichten aanbieden op een platform waar de jonge gebruikers toch al aan vastgeplakt zitten. Dat kun je letterlijk nemen: om een video of foto te bekijken moet je je vinger erop blijven houden, dus onverdeelde aandacht is noodzakelijk. Op de eenvoudigste manier kan iedereen een mini-uitzending maken. Zo was eind juni het NK atletiek junioren in Breda te volgen via Snapchat.
Bij speciale evenementen, zoals sportwedstrijden of de MTV Awards, plakt Snapchat zelf snaps van gebruikers achter elkaar en maakt zo een eigen verslag. Hoewel de meeste beelden wiebelig en slecht zijn, lijkt het wel echt alsof je er zelf bij bent. De grote doorbraak als nieuwsmedium hopen ze bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 te beleven.
 
 
Tussen verhalen door zijn korte advertenties te zien. Net als alles binnen Snapchat duren ze maar kort en nemen ze het hele scherm in beslag. Daarom zijn er genoeg bedrijven die de moeite nemen om hun advertenties om te bouwen naar de benodigde verticale vorm, want dat is hoe de meeste mensen hun telefoon nog altijd vasthouden.
Een paar maanden geleden lanceerde Snapchat nog een nieuw element: Discover. Hier leveren twaalf traditionele nieuwsorganisaties, van CNN tot Cosmopolitan, dagelijks snappy content voor de gebruikers. Zo heeft Snapchat in tegenstelling tot andere apps in een relatief vroeg stadium advertenties en berichten van sponsors op een natuurlijke manier in de inhoud weten te verwerken. CEO Spiegel zet op het moment zwaar in om meer adverteerders binnen te halen en zijn bedrijf echt winstgevend te maken. 

 Facebook bood drie miljard dollar voor het bedrijf, Google vier. Maar Spiegel sloeg de aanbiedingen af.

snapchat
Concurrenten
Zoals bij elke populaire communicatie-app spelen er ook bij Snapchat privacyproblemen. Aan het eind van 2013 was de app slachtoffer van hackers. De jonge snappers lijken zich daar niet veel van aan te trekken, er zijn nu honderd miljoen dagelijkse gebruikers. Vergeleken met sociale mediareuzen als Facebook is dat niet veel, maar ze zijn wel erg betrokken en actief. Volgens het bedrijf bekijken gebruikers meer dan twee miljard video’s per dag.
Concurrenten kijken met argusogen naar het gele spookjeslogo. Facebook geeft gebruikers van hun mobiele app nu ook de mogelijkheid om hun foto’s te versieren met stickers en tekst. De firma Zuckerberg wilde Snapchat twee jaar geleden kopen voor drie miljard dollar, maar die deal ging niet door. Ook een bod van vier miljard van Google werd volgens insiders afgeslagen. De jonge Spiegel wil zelf naar de beurs met zijn bedrijf, dat nu wordt gewaardeerd op meer dan vijftien miljard dollar. De vluchtigheid zou weleens een lang leven beschoren kunnen zijn.