Iemand stuurt je een afbeelding die je een paar seconden kunt bekijken, tot hij voorgoed verdwijnt. Dat was de simpele eerste insteek toen Snapchat ongeveer drie jaar geleden op de markt kwam. Al snel stond de app bekend als de manier waarop tieners naaktfoto’s uitwisselden zonder al te veel risico op permanente reputatieschade. Dat was ook zo, maar Snapchat is meer. De app is op een slimme manier aan het uitgroeien tot een belangrijk platform voor beeld en video, waar ook grote merken en media aanwezig willen zijn. En met een felbegeerde achterban: 85 procent van de gebruikers is in de leeftijd van zestien tot 34 en de meesten onder de 24 jaar. Het is de jonge, snel verveelde en snel afgeleide generatie die elke welgemikte marketingactie van grote bedrijven behendig weet te ontwijken. De consumenten van de toekomst. Iedereen wil zijn waar zij zijn, en zij zijn verslaafd aan ‘snappen’.
In Amerika gebruikt zestig procent van de dertien- tot 35-jarigen met een smartphone Snapchat. In Nederland is het aantal gebruikers in het afgelopen jaar verdubbeld naar 1,9 miljoen. Erg gebruiksvriendelijk of mooi is de toepassing niet. Mensen van boven de 25 hebben moeite hem te doorgronden, wat volgens sommigen juist weer bevorderlijk is voor de aantrekkelijkheid voor jongeren. Wie de app met het gele spookje opent, komt gelijk bij de camera. Daarmee kan men een foto of een filmpje maken, en die opleuken met tekst, emojis of een zelfgemaakte tekening. Dan stel je in hoe lang je wilt dat de snap in beeld blijft en stuur je hem door naar een of meerdere van je contacten. Die kunnen hem bekijken door een vinger erop te houden, waarna de snap weer in virtuele rook opgaat. Tenzij de ontvanger hem opslaat met een andere app of een screenshot maakt natuurlijk. Op die manier is er laatst nog een moordenaar opgepakt, die een snap van een lijk had verstuurd.