In het noorden van Antwerpen ligt aan de Schelde het Eilandje, een havenkwartier dat door historische dokken wordt omgeven. Zoals in veel steden oude haventerreinen een nieuwe bestemming kregen, werd ook het herontdekte Eilandje nieuw leven ingeblazen. Pakhuizen werden verbouwd tot dure appartementen, er verrezen woontorens en kantoren, er verscheen nieuwe horeca, bedrijven en culturele instellingen namen hun intrek en de infrastructuur werd toegesneden op de nieuwste lichting stadsbewoners. Hobbelt de stadsbus richting havens deze zondagochtend eerst nog over onvervalste kasseien, het kenmerk van haventerreinen, langs de Rijnkaai ligt inmiddels smetteloos strak asfalt, en over een kaarsrecht oranjerood fietspad zoeven racefietsers geruisloos de stad uit. Een bord langs de weg specificeert nauwkeurig de kosten van deze herprofilering en welke instanties die vier miljoen euro bekostigd hebben. Ook de loodsen langs de Rijnkaai zijn gerenoveerd, en vijf historische havenkranen wachten tot ook zij ook aan de beurt zijn.
In 2013 werd hier, twee jaar na het Museum aan de Stroom even verderop, het Red Star Line Museum geopend. De geschiedenis van Red Star Line (1872-1934) wordt in de drie gerestaureerde vertrekloodsen van deze rederij in drie talen uit de doeken gedaan. De bezoeker treedt er letterlijk in de voetsporen van de landverhuizers, zoals migranten toen nog heetten, en reist hen virtueel na, met als etappes een reisbureau in Warschau, een treincoupé, de stad Antwerpen, de loodsen van Red Star Line die nu dus het museum vormen, het dek en interieur van een stoomschip, de aankomst op Ellis Island, tot aan de bestemmingen elders in de Verenigde Staten en Canada.