Wie wel eens een documentaire in de bioscoop ziet of een festival als het Idfa bezoekt, weet dat hij dan normaal gesproken pas na minstens anderhalf uur buiten staat. Wanneer diezelfde film een jaartje later op televisie wordt uitgezonden, past hij ineens precies tussen Dubbelspel en De fractie. Dat betekent dat hij flink korter is geworden.
‘Het slot voor documentaires op primetime is meestal een uur of iets korter,’ vertelt Nathalie Windhorst, hoofd documentaire-aankoop voor alle publieke omroepen. ‘Wil je een documentaire op dat tijdstip uitzenden, dan moet hij dus zo kort zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in de meeste andere landen. Voor de internationale markt maakt de regisseur of producent dus vaak een éénuursversie. Bij documentaires die om elf uur worden uitgezonden, is er in principe een ‘open eind’; daarna komen alleen nog herhalingen. Maar je moet je afvragen of mensen nog zin hebben om tot half een te blijven zitten.’
‘Het slot voor documentaires op primetime is meestal een uur of iets korter,’ vertelt Nathalie Windhorst, hoofd documentaire-aankoop voor alle publieke omroepen. ‘Wil je een documentaire op dat tijdstip uitzenden, dan moet hij dus zo kort zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in de meeste andere landen. Voor de internationale markt maakt de regisseur of producent dus vaak een éénuursversie. Bij documentaires die om elf uur worden uitgezonden, is er in principe een ‘open eind’; daarna komen alleen nog herhalingen. Maar je moet je afvragen of mensen nog zin hebben om tot half een te blijven zitten.’