‘Het slot voor documentaires op primetime is meestal een uur of iets korter,’ vertelt Nathalie Windhorst, hoofd documentaire-aankoop voor alle publieke omroepen. ‘Wil je een documentaire op dat tijdstip uitzenden, dan moet hij dus zo kort zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in de meeste andere landen. Voor de internationale markt maakt de regisseur of producent dus vaak een éénuursversie. Bij documentaires die om elf uur worden uitgezonden, is er in principe een ‘open eind’; daarna komen alleen nog herhalingen. Maar je moet je afvragen of mensen nog zin hebben om tot half een te blijven zitten.’
Veel documentaires duren op festivals en in de bioscoop anderhalf uur, en op televisie maar een uur of vijftig minuten. Hoe gaat dat inkorten in zijn werk? ‘Als je hele scènes kunt schrappen, ben je sneller klaar.’
‘Het slot voor documentaires op primetime is meestal een uur of iets korter,’ vertelt Nathalie Windhorst, hoofd documentaire-aankoop voor alle publieke omroepen. ‘Wil je een documentaire op dat tijdstip uitzenden, dan moet hij dus zo kort zijn. Niet alleen in Nederland, maar ook in de meeste andere landen. Voor de internationale markt maakt de regisseur of producent dus vaak een éénuursversie. Bij documentaires die om elf uur worden uitgezonden, is er in principe een ‘open eind’; daarna komen alleen nog herhalingen. Maar je moet je afvragen of mensen nog zin hebben om tot half een te blijven zitten.’
'Als eerste sneuvelen de wat langdradige stukken, lange openingstitels, te specifieke details en anekdotes die een Nederlands publiek niet veel zullen zeggen'
Kaasschaafmethode
Hiroshima: the Aftermath was precies goed en werd dus niet ingekort
'Er zijn makers die zeggen: doe het er maar mee, dit is mijn meesterwerk en je blijft er maar vanaf'
Meesterwerk
In Those who feel the fire burning bleek nóg een film te zitten
Festivalhits
The Forecaster: min dertig minuten
'Bij het inkorten moet je meedogenloos zijn. Je verwijdert een verhaallijn, een personage, en maakt scènes korter. Je leert er veel van'