De actualiteit is de grootste drijfveer om het programma het tweede seizoen live te presenteren. ‘Fotografie is altijd al een snel medium geweest', zegt De Jong, 'maar het gaat steeds sneller en die snelheid neemt een belangrijkere positie in. Iedereen maakt nu foto’s en die foto’s krijgen steeds meer waarde – ook van amateurfotografen.’
Het programma is nog maar één seizoen oud, toch is besloten het roer voor het tweede seizoen volledig om te gooien. Wilfried de Jong over de koerswijziging van zijn programma en de vernieuwingen binnen de fotografie.
het verhaal achter de foto
Toch kenmerkt de fotografie zich ook juist door de verstilling: het is immers niet stilstaand beeld - een groot contrast met de gejaagde nieuwswereld waarin van nu waarbinnen bewegend beeld en streaming video steeds meer de norm is. Op welke manier komen de steedse snellere fotografie en de verstilling van het genre samen in het programma? ‘Ik gebruik fotografie ook om verhalen los te krijgen van mensen', licht de Jong toe. 'Een nieuwsfoto heeft altijd een achterliggend verhaal. Voor mij is het juist de uitdaging om dat verhaal naar boven te halen.’
het beeld van de week
iedereen fotograaf
extra
In de nieuwe serie van Fotostudio de Jong heeft het publiek een actieve rol. Veertig bezoekers hebben een foto opgestuurd met een bijzonder verhaal. In de uitzending bespreekt De Jong de voor hem meest aansprekende foto's. Op vpro.nl een extraatje: vijf foto's met een bijzonder verhaal die in de laatste aflevering niet zijn besproken:
ONTRUIMING NOS: achter de schermen bij de vpro
Een kwartier voor aanvang van de première van het tweede seizoen van Fotostudio De Jong vond het gijzelincident plaats bij de NOS. Als gevolg van de ontruiming bij de NOS ging de uitzending later van start en moest De Jong snel improviseren en de aflevering aanpassen aan de actualiteit.
Eindredacteur Renate Verhoofstad (Fotostudio De Jong) vertelt het verhaal achter de schermen.