Letterlijk of figuurlijk? Dat is eigenlijk altijd de vraag bij het maken van één beeld dat alles moet zeggen. Wekelijks worstelen we er zelf mee, een gids per jaar is het aan u. We hadden het niet makkelijk gemaakt, al dachten we zelf natuurlijk van wel. DOE HET ZELF, zeiden we en hoopten op aangename en onaangename verrassingen. We kregen waar we om vroegen. Wat ook altijd weer opvalt, alsof u met elkaar overlegd hebt, zijn de spontane ontwerpcategorieën. Dit jaar waren dat
iets met cijfers en lijnen
iets met gereedschap
iets met breien
iets met doodskisten
Hoewel de laatste categorie slechts twee inzendingen bevatte, maken we ons daar toch een beetje zorgen over.
Het viel allemaal niet mee. Was het onze schuld, door DOE HET ZELF als thema te kiezen? Misschien hadden we het zelf moeten doen? Wij gaan nu vast diep nadenken over editie 2015, kunt u ondertussen bijkomen van deze editie van Cover 1, op deze pagina’s, maar wie alles wil zien – eigen risico – doet dat op vpro.nl/cover1.
Ieder jaar springen er bijzondere, eigenaardige, raadselachtige ontwerpen uit de verzameling. De voorselectie leverde 25 beelden op, waarvan er één in ieder geval een vermelding in tekst verdient. Olivier B. stuurde ons een foto van zijn piemel,dank je wel, waarmee hij zo te zien het woord van het jaar ‘Selfie’ wilde illustreren. Tja, wat zullen we ervan zeggen? Niet zoveel, behalve dat je batterij bijna leeg is Olivier en heb je nou je borsthaar afgeschoren?