Vpro.nl houdt van dwars en spraakmakend en sprak met de eigenzinnige Fransman.
Duistere techno, blote lijven en bizarre dans. De Franse choreograaf Olivier Dubois is de enfant terrible van de danswereld. Dat maakt hem uitermate geschikt voor Julidans. Vanavond in de Stadsschouwburg in Amsterdam: Tragédie.
Dubois (1972) was een economiestudent van 23 toen hij alsnog koos voor de dans. Hij had er dan misschien niet het perfecte uiterlijk voor zoals hij zelf zegt, hij was wel opvallend lenig en sterk. Er volgden jaren van 'heel, heel hard werken', waarbij hij zich schoolde in verschillende dansstijlen; twee, drie lessen op een dag. Hij las alles over dans dat hij te pakken kreeg. Want, zegt hij: 'Ik was laat. Dus ik had veel in te halen.' Met resultaat: in 2011 riep het dansblad Dance Europe Oliver Dubois uit tot een van de 25 beste dansers van de wereld.
Als danser was Dubois al een aantal keer te zien tijdens Julidans, in stukken van dansmakers als Sasha Waltz, Nasser Martin-Gousset, Jan Fabre en Angelin Preljocaj. En in 2009 stond hij hier voor het eerst met een eigen voorstelling, Faune(s), over de beroemde Russische danser Valslav Nijinski.
disabled theater
Het thema van Julidans 2013 is: Grote Meesters en Enfants Terribles. Ook spraakmakend én controversieel is Disabled Theater van de Parijse Jérôme Bel, met de acteurs van het Zwitserse HORA Theater, een gezelschap voor mensen met een verstandelijke beperking. Bel lapt alle dansconventies aan zijn laars; er wordt soms meer gepraat dan gedanst, maar wordt toch beschouwd als één van de meest invloedrijke dansmakers van Europa. Julidans sluit dit jaar spectaculair af met het nieuwe stuk van dansgrootheid Akram Khan. In the Mind of Igor (iTMOi) gaat over Igor Stravinsky, die in zijn muziek emoties oproept door te spelen met patronen en vormen. En al die patronen, zegt Khan, gaan terug op één beeld: dat van een vrouw die zichzelf dood danst.
ick
Stichting International Choreographic Arts Centre (ICK) valt vaak op met discipline-overschrijdende voorstellingen. Op Julidans komt het kunstencentrum van danser-choreograaf Emio Greco en choreograaf-regisseur Pieter C. Scholten met een première: Double Points: VERDI. Greco en Scholten blazen met deze voorstelling nieuw leven in Guiseppe Verdi’s prima donnas. In deze ‘dansopera’ werpen de drie heldhaftige vrouwen de sociale verwachtingen over boord: Violetta uit La Traviata, Giovanna uit Giovanna d’Arco en Desdemona uit Otello. Onvervulde verlangens, onbeantwoorde liefdes en een onverwacht lot – Double Points: VERDI vertaalt deze typische operathema’s naar een hedendaags spektakel dat voorbij de grenzen van dans en opera gaat.