In El Djoudour raken Algerijnse mannelijke en vrouwelijke dansers elkaar voor het eerst aan. Hoogst ongebruikelijk binnen de islamitsche cultuur.

De Frans-Algerijnse choreograaf Abou Lagraa moest creatief zijn om dit voor elkaar te krijgen bij zijn dansers, die hier nogal moeite mee hadden. Hij vertelde vpro.nl wat er voor nodig was en waarom hij het zo belangrijk vindt. 

schaamte en respect

Met dans onderzoekt Abou Lagraa wat de vrijheid is van het individuele lichaam binnen cultureel diverse samenlevingen. Veertien mannelijke en vrouwelijke performers dansen op de live uitgevoerde zang van Houria Aïchi en de subtiele arrangementen van componist Olivier Innocenti. Dans is voor Lagraa een wapen om de muren tussen de verschillende bevolkingsgroepen en religies te doorbreken. Met zijn choreografieën wil hij nieuwe mogelijkheden van fysieke expressie laten zien, vooral in samenlevingen waar het lichaam nog wordt onderdrukt en weggestopt.

Voor El Djoudour liet Lagraa zich inspireren door de rituelen rond drie basiselementen uit de oosterse cultuur: de rituelen rond zuiverheid (het element water), afkomst (het element aarde) en spiritualiteit (het element lucht). Lagraa: ‘Ik wil blootleggen hoe deze elementen een rol spelen in de non-verbale en sensuele communicatie tussen mannen en vrouwen. De relatie tot het lichaam van een ander, in het bijzonder tussen man en vrouw, wordt gekenmerkt door schaamte en respect voor intimiteit. In de Islamitische cultuur leidt dit vaak tot een sterke ruimtelijke verwijdering tussen mannen en vrouwen. Maar bestaat die scheiding wel? Op welke manier kunnen mannen en vrouwen in deze cultuur nog samenkomen? En welke rol speelt de lichaamstaal hierin?’
 

 

El Djoudour: zondag 9, maandag 10 en dinsdag 11 juni op het Holland Festival
Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.