kersttaarten van abel

tamara van den berg & nikki dekker ,

Geen kinderen in de kerstafleveringen van Taarten van Abel, maar bakkende volwassenen. Bekende gezichten als Özcan Akyol, Sanne Wallis de Vries en Martine Sandifort gaan samen met Abel aan de slag met cake en marsepein.

woensdag 25, donderdag 26 en vrijdag 27 december
om 19.20 uur op Nederland 2

achter de schermen bij kersttaarten van abel

Voor de gelegenheid is de Schenkerij de Regentes van het oude weeshuis in Monnickendam omgebouwd tot een kerstpaleis. Perzische tapijten op de vloer, champagneglazen en een peperkoekhuisje op tafel en kerstbomen en -kransen, slingers en ballen waar je ook kijkt. Het team van Stormy Minutes is al sinds zondag bezig met het versieren van de set. Ook deze ochtend zijn ze nog in de weer met grote plastic kerstklokken en spuitsneeuw.

Als er met de kinderen gefilmd wordt loopt het anders, legt regisseur Agnes uit, dan zijn er veel pauzes, kan Siemon een sigaretje roken. Maar vandaag willen ze zoveel mogelijk in een keer doorgaan. ‘Laten we de opening draaien, het binnenkomen van Siemon - gewoon met drie camera's, waarom niet, we hebben ze toch.’

Normaliter ziet de crew er niet zo chique uit, op een filmdag. ‘Maar Siemon wil graag dat we ons een beetje netjes kleden. Hij belde nog gisteravond: doe je wel een hakje aan? Om die kerstsfeer een beetje te creëren, snap je.’

 

 

De spanning is duidelijk te merken. Het is de eerste draaidag van een nieuw project, men weet nog niet precies waar ze aan toe zijn en hoe ze alles gaan organiseren.
Er staan drie grote lichtbakken, twee spots, drie filmcamera's en een fotocamera op de set. Siemons gezicht staat afgedrukt op het rode tafelkleed en grijnst tussen de witte herten, sneeuwvlokken en kerstbomen. Bij het raam loert een hert naar binnen.

Siemon haalt een chocoladetaart en macarons te voorschijn. ‘Hebben jullie hier wat schaaltjes voor? Ik heb nog wat lekkers meegenomen.’
In opperste concentratie legt hij alle koekjes een voor een op een bord: ‘Ja, doe maar die glimmende borden.’
De stylist houdt twee roze glitterbordjes omhoog. ‘Maar ik heb ook paarse.'

Om elf uur ’s ochtends is het een drukte van jewelste. Ineens moet er nog van alles geregeld worden: van de camera-instellingen (‘Ja, anders gaat de balans zo…’) via het grote peperkoekhuis (‘Nou, mag jij m eruit halen’) tot het televisiescherm (‘Even kijken hoe de shot is’).
‘Waar is Eus?’
De man zit al in de visagie, maar het boek is kwijt.
‘Misschien heeft hij het zelf bij zich, maar ik vind dat niet zo fijn... Durf jij dat te vragen? Kun je even naar de boekhandel lopen?'

‘Agnes, hoe zit jij in je schema? Ik denk dat we gewoon nu moeten beginnen met de aanloopshots.’
Siemon kijkt om zich heen. ‘Ik vind dat we een beetje weinig camera's hebben. En ligt m'n tekst er ook? Die heb je toch uitgeschreven?’ De crew lacht.
'Zijn we klaar?' We zijn klaar.
 

Siemon: ‘Nou jongens, heel veel plezier. Fijn dat jullie er allemaal zijn.’
‘Actie Abel!’ roept Machteld.
Abel knoopt zijn schort om. ‘En dan maakt Rob hier een mooi muziekje onder?’
‘Nee,’ onderbreekt Agnes hem gelijk, ‘Je moet niet praten. Kijk nog maar even naar buiten... En loop dan naar de keuken. Kunnen we door? Pak het pannetje maar. Joost, jij moet ook opletten. Het pannetje zet je tussen deze en deze in. Hier. Kan dat voor jullie?’
De cameramannen beamen. Hoewel, misschien moeten die champagneglazen toch nog wat naar achteren.
 

‘Ik vind het wel gezellig om de gasten een glaasje champagne aan te bieden. Met kir? Ik heb kir.’
Natuurlijk kan dat, de glazen staan klaar. En dan gaat Abel nog wat schikken met de koekjes. ‘Kunnen die macarons dan iets naar voren?’

‘Siemon, kun jij de grote taart een slag draaien?’
‘Welke? Die? Noem jij dit een grote taart?’

Als een natuurlijke gastheer beweegt hij zich over de set: draait het hertje naar de camera toe, buigt over tafel om de champagneglazen te vullen. Hij verwacht z'n gasten. Het champagneshot moet opnieuw, dus er worden extra glazen gehaald. Die moeten nog wel gepoleerd worden.
‘Siemon gaat ook poleren!’ roept Agnes terstond.
En jawel, daar staat hij, vakkundig te boenen. ‘Kijk zo nog maar even naar buiten, Siemon.’
Met zijn hand tegen het raam tuurt hij naar de oprit. Geen mens te zien. Hij wendt zich terug naar de tafel en kijkt tevreden. ‘Okidoki...’

Wanneer Özcan Akyol de set opkomt, is er geen ruimte meer voor pottenkijkers. Wij pakken onze spullen in en laten de professionals hun werk doen. Kijk dus, woensdag 25, donderdag 26 en vrijdag 27 december, om 19.20 uur op Nederland 2.