Rijkdom, decadentie en consumentisme zijn al vijfentwintig jaar de thema’s van Lauren Greenfields documentaires en fotoprojecten. Greenfield (Boston, 1966) had in 2012 een hit met The Queen of Versailles, waarin het superrijke stel David en Jackie Siegel de bouw van hun gigantische kitschpaleis in Florida moet staken als de economische crisis inzet.
Ook The Kingmaker komt voort uit Greenfields fascinatie voor wat rijkdom met mensen doet, vertelt de regisseur over de telefoon. ‘Imelda Marcos is natuurlijk een icoon; het shot van Jackie Siegels gigantische schoenencollectie in The Queen of Versailles verwijst naar Imelda. Toen ik een artikel las over het Filipijnse eiland Calauit, waar Imelda meer dan tweehonderdvijftig inheemse families verdreef zodat ze er haar privésafaripark van kon maken, wilde ik daar een film over maken. Via de schrijver van dat stuk kwam ik in contact met Imelda Marcos en de dierenverzorgers van Calauit. Maar toen bleek dat de Marcos-familie opnieuw aan de macht wilde komen en daar ook in slaagde: Imelda’s zoon Bongbong werd vicepresident. Echt bizar, een beetje alsof hier in Amerika Richard Nixon opnieuw president zou worden. Terwijl: de familie Marcos heeft tien miljard gestolen van de Filipino’s.’