De Iraanse documentairemaker Mehrdad Oskouei (1969) had al diverse internationale successen achter de rug toen hij in 2006 zijn echte roeping vond. Na jaren voorwerk en verzoeken indienen kreeg hij als eerste filmmaker ooit toestemming om een documentaire op te nemen in een Iraanse gevangenis – in dit geval een instelling voor jongens onder de vijftien jaar. Het resultaat, It’s Always Late for Freedom, werd op tientallen festivals vertoond en lovend ontvangen. Oskouei merkte dat hij nog lang niet klaar was met het onderwerp en maakte vervolgens alleen nog maar films over gevangenen: The Last Days of Winter (2012) gaat ook over opgesloten jongens, Starless Dreams (2016) speelt zich af in een meisjesinstelling, en nu is er Sunless Shadows, waarin weer tienermeisjes centraal staan. De hoofdpersonen zijn ditmaal allen betrokken geweest bij moorden – op vaders, op echtgenoten, op zwagers. In veel gevallen pleegden ze die moorden samen met moeders en zussen, die ook in de film aan het woord komen. Rode draad in alle getuigenissen: de vrouwen werden stelselmatig mishandeld en besloten op een dag terug te vechten.
En nog altijd is Oskouei niet uitgekeken op het thema, zo vertelt hij telefonisch vanuit Iran: hij heeft alweer twee projecten in ontwikkeling die draaien om gedetineerden en hun families. De vraag is alleen wel of hij die films volgens planning zal kunnen voltooien, want – o ironie – er hangt de regisseur momenteel zelf een gevangenisstraf van tien maanden boven het hoofd.
‘Naar aanleiding van mijn vorige film Starless Dreams moest ik me bij de rechtbank melden,’ vertelt hij. ‘Die film was wereldwijd een groot succes: hij werd vertoond op ruim honderddertig festivals en won meer dan veertig prijzen. Dat maakte de autoriteiten nieuwsgierig naar mijn motieven: waarom had ik die film de hele wereld over gestuurd, wat wilde ik er precies mee vertellen? En waarom had ik die meisjes niet anoniem in beeld gebracht? Ik legde uit dat ik mijn films niet als politieke statements beschouw, maar gewoon als menselijke verhalen, en dat ik deze film bovendien niet in Iran zelf heb vertoond, waardoor niemand die meisjes zou kunnen herkennen. Maar de autoriteiten waren niet overtuigd en legden mij tien maanden celstraf op. Ik ging in hoger beroep en moet nu tot april 2020 wachten op de uitspraak.’