In 2012, gevraagd naar uw houdbaarheidsdatum bij IDFA, zei u blij te zijn dat mensen tegenwoordig moeten doorwerken tot hun 67ste. Wat is er in de tussentijd veranderd?
Ally Derks: ‘Ik ben nog steeds blij dat ik tot die leeftijd mag doorwerken, en bij IDFA had ik de mooiste en leukste baan ter wereld. Maar zo’n tweeënhalf jaar geleden kreeg ik vanuit Berlijn de uitnodiging om me voor een jaar te verbinden aan de Robert Bosch Stiftung als onderdeel van The Richard von Weizsäcker Fellowship. Dat is een soort denktank waarvoor waanzinnige mensen uit de hele wereld samenkomen, onder wie journalisten, kunstenaars en politici, om zich te buigen over allerhande zaken die nu spelen. Klimaatverandering, digitalisering, fake news, noem maar op. Een enorme uitdaging en heel eervol, echt een offer you can’t refuse. Dus toen dacht ik: laat ik weggaan bij IDFA wanneer het dertig jaar bestaat. En sinds dat besluit zijn er allerlei hoekjes en gaatjes in mijn hoofd opengegaan; o ja, dat kan ik ook nog doen…
De afgelopen zes maanden heb ik al in Berlijn gezeten, zeer leerzaam en inspirerend, er is bijna elke dag wel een lezing, forum of discussie. En ik heb een paar filmvertoningen georganiseerd. Eén op de Robert Bosch Academy: De kinderen van Juf Kiet, vorig jaar tijdens IDFA te zien, voor burgemeesters en ambassadeurs. Heel elitair, maar wel gevolgd door een buffet met kroketten en frikandellen. En Kismet, een documentaire uit 2013 over de invloed van Turkse soaps op de ontwikkeling van vrouwen. Die werd vertoond in een totaal andere omgeving, namelijk een guerrilla gardening-park in Berlijn, een soort gekraakte grond waar zowel hipsters als Turkse vrouwen groente verbouwen. Dus ik gebruik mijn expertise onder andere om voor de Stiftung dat soort dingen te doen. Wat er daarna gaat gebeuren, weet ik nog niet.’
(tekst gaat verder onder de foto)