Processie
De processie is voor hem de geëigende vorm ‘om de veelvuldigheid van de wereld te tonen’. Een stoet geeft houvast in verscheidenheid, als in een catalogus. ‘Zodra verschillende mensen en objecten aan je voorbijtrekken, ontstaat de mogelijkheid tot ordening.’ Brede videoschermen of lange muurpartijen doen dienst als een fries. Voorbeelden daarvan zijn het bejubelde More Sweetly Play The Dance, in 2015 in EYE Filmmuseum te zien, en Triumphs and Laments, de imposante voorstelling in Rome in 2016. Voor The Head & The Load bouwde hij daarop voort. In Theater Amsterdam maakt hij nu gebruik van een 50 meter breed podium; eigenlijk een ‘miniatuurversie’, aldus Kentridge, van de semipermanente tekeningen die hij in Rome maakte op de 500 meter lange muur langs de Tiber.
Repetitie
Door zijn werk heen duiken dezelfde afbeeldingen (teksten, voorwerpen) op in nieuwe vormen. Een tekening wordt een sculptuur, een wandtapijt of een fragment van een animatiefilm. Telkens hetzelfde maar toch anders. Kentridge: ‘Ik geloof dat repetitie een belangrijk onderdeel is van de kunstpraktijk, niet alleen in ambachtelijke zin. Ik heb eens een lijst gemaakt met objecten die ik vaker teken: neushoorn, waterval, koffiepot, enzovoorts, en een lijst van dingen die ik nog nooit heb getekend: nijlpaard, chocoladetaart, zonsopkomst boven Istanbul… Toen dacht ik: ik ga alleen nog maar dingen uit de tweede lijst tekenen. Vervolgens ontdekte ik dat ik liever de vierhonderdste neushoorn teken dan een eerste nijlpaard. Dus die tweede lijst was nutteloos. Je hoopt toch dat het eindeloos herrangschikken van die ene lijst verschuivingen teweegbrengt in het dna die tot een nieuw idee of inzicht leiden.’