Hoewel de een in het functieoverzicht behalve bij de acteurs ook onder ‘concept’ genoemd wordt (Jäggi) en de ander bij ‘muzikale leiding’ (Kienberg), zijn ze zelf minder strikt wat betreft die rolverdeling en wie precies wat inbracht.
Jäggi: ‘Het eerste idee was om iets onder water te doen.’ Kienberger: ‘Toen kwam Marthaler met een plattegrond van de omgeving van de Bodensee en daarop stond “Tiefer Schweb” bij het diepste punt.’ Jäggi: ‘Dat was zo’n vreemde naam dat we die wilden behouden.’
Tijdens repetities komt iedereen met invallen,’ zegt Kienberger. ‘We zingen wat, proberen dingen uit. Ik weet niet hoe we erop kwamen om drie orgels het toneel op te rijden, zoiets ontstaat tijdens het spelen. Het is een vloeibaar proces, niet heel hiërarchisch.’ En als een van die orgels onverwacht een bizar geluid geeft tijdens het opstarten, moet dat vervolgens avond na avond in de voorstelling komen. ‘Maar dan is het wel weer de kunst dat de toon niet te vals is.’
Of wanneer Kienberger aangeeft dat hij wegens artrose geen accordeon zal kunnen spelen, ontstaat het plan om het instrument op een verrijdbaar statief te zetten, met een onverwacht komisch effect. ‘Het repetitieproces is een potpourri en gaandeweg, wanneer we een basis hebben die uit wat tekst en liedjes bestaat, neemt Marthaler meer de leiding en vervullen wij ónze rollen.’
Een kenmerk van het oeuvre van Marthaler, oorspronkelijk opgeleid als hoboïst en blokfluitspeler, is het muzikale gehalte. In Tiefer Schweb komen zowel Zwitserse volksliedjes en Bach voorbij, als de meezinger Die Fischerin vom Bodensee en A Whiter Shade of Pale.
Tussen die gezongen bedrijven door bespreken de ambtenaren op hun onderzeese missie procedures waarvoor resoluties zijn vereist (Kienberger: ‘Zo’n soort conferentie is typisch Zwitsers.’). Het gaat over hygiëneregels, de samenstelling van Weißwurst (een Beierse specialiteit), urinoirs en de naam van het Bodenmeer in het Frans, Koreaans, Hongaars en vele talen meer. Want absurdisme, ook dat behoort tot het stijlregister van Marthaler.
Op een oplossing van de met wisselende druk worstelende vergaderaars hoeven we dan ook niet te rekenen. En de kapitein, die laat niks meer van zich horen.