Violist David Harrington, oprichter en artistiek leider van Kronos Quartet, zal de kennismaking met Hawa Diabaté, de zangeres van Trio da Kali, niet gauw vergeten. Zij begroette hem in Londen met een onvervalst loflied, naar goed Malinees gebruik. Het bracht een kortsluiting in zijn hoofd teweeg, zegt Harrington. Via skype is goed te zien dat de herinnering hem – opnieuw – emotioneert. ‘Ik had nog nooit zoiets meegemaakt. Haar stem bracht die van gospelzangeres Mahalia Jackson in herinnering. En ineens moest ik denken aan Martin Luther King, die een fan van Mahalia was. Zij belde hem weleens en zong dan door de telefoon voor hem.’
Mahalia Jackson blijkt een belangrijke inspiratiebron voor Ladilikan, de cd die Kronos Quartet en Trio da Kali vorig jaar hebben gemaakt. In drie dagen tijd namen ze het album in Londen op. Een selectie van dit repertoire brengen ze ten gehore in Amsterdam, waar Kronos Quartet een dag lang de programmering van het Muziekgebouw aan het IJ en het Bimhuis voor zijn rekening neemt. Het is een compacte versie van het Kronos Festival dat het strijkkwartet jaarlijks in San Francisco organiseert. Naast landgenoot Jherek Bischoff maken onder meer de Vietnamees-Amerikaanse Vân-Ánh Võ en de Iraanse zangeres Mahsa Vahdat hun opwachting – en Trio da Kali.
Voor Harrington en zijn collega’s was de samenwerking die leidde tot Ladilikan op alle fronten een verrijkende ervaring. Het klassieke strijkkwartet blijkt wonderwel samen te gaan met instrumenten als de balafon en de bas-n’goni, afkomstig uit de West-Afrikaanse griottraditie. ‘Fodé Lassana Diabaté speelt balafon, een soort xylofoon. Hij heeft me verbijsterd met zijn spel. Tussen de opnames door deed hij de meest waanzinnige improvisaties, om iedereen in de juiste stemming te krijgen, maar ook als concentratieoefening voor zichzelf. Het moeten honderden variaties zijn geweest, die wel uit hem leken te stromen. Ik realiseerde me: dichterbij Johann Sebastian Bach zal ik nooit meer komen.’
(Tekst loopt door onder de video)