Je hebt het Nederlands Kamerkoor, een gevierd ensemble dat klassiek repertoire vertolkt. Keurige mensen, academisch geschoold, jasje dasje. Daar zet je tegenover het meest anarchistische theatergezelschap van Nederland: De Warme Winkel. Een gezelschap dat niet vies is van naakt op het toneel, ronkende kettingzagen en liters nepbloed. Die partijen laat je samen een voorstelling maken: Gesualdo – over de Italiaanse buitenissige componist uit de Late Renaissance.
Vandaag proberen vijf acteurs van De Warme Winkel in een oefenruimte in Amsterdam-West scènes uit. Morgen is de eerste repetitie met het koor – een spannende confrontatie. De acteurs denken vast vooruit wat ze dan willen doen en hoe dat zal verlopen. Eerst een onconventionele warming up, om het ijs te breken. Actrice Mara van Vlijmen stelt een serie theateroefeningen voor waarbij de acteurs samen met de zangers en zangeressen in een diagonaal over het podium gaan en opdrachten krijgen als: ‘doe de dans van de trillende tieten’. Of ‘de dans van de brave bulldozers’. Of ‘de dans van de kolderieke kelders’.
Vervolgens wordt er gebrainstormd over een mogelijke opkomst van het koor. Vincent Rietveld, een van de oprichters van De Warme Winkel, laat op de laptop repetitiemateriaal van die ochtend zien. De acteurs schrijven thuis scènes, die vervolgens worden uitgeprobeerd. We zien Florian Myjer als een geblackfacete monnik aan een tafel een bord pasta met rode saus eten. Achter hem staat Ward Weemhoff een historische sprongdans te doen (de gaillarde) en Marieke de Zwaan springt in haar blootje rond op een skippybal. De soundtrack over de scène heen is een eclectische mix van tarantella, klassiek, trashmetal en andere botsende stijlen.