Pijn en geweld: het is sinds Showroomdummies uit 2001 een terugkerend thema in haar werk. Waar komt die fascinatie toch vandaan? Niet uit haar eigen jeugd, vertelt ze. ‘Ik heb persoonlijk geen ervaring met geweld, gelukkig, maar geweld in de kunst fascineert me al sinds mijn tienerjaren.’ Vienne staat bekend om haar langdurige samenwerking met de Amerikaanse cultschrijver Dennis Cooper, door William Burroughs uitgeroepen tot ‘de gevaarlijkste schrijver van Amerika’, met onderwerpen zoals homoseksualiteit, verkrachting, tienerseks en drugsgebruik.
Het resultaat zijn vaak sinistere voorstellingen over uiterst ongemakkelijke thema’s, zoals kindermisbruik. Voor Crowd leverde hij uitgebreide beschrijvingen van alle personages. Vienne: ‘In de kunst is geweld er vanaf het begin geweest. Al in de grottekeningen van Lascaux komt het voor. Waarom? En wat doen die beelden met mij als ik ernaar kijk? Die vragen wil ik onderzoeken. Ik vind het interessant om gevoelens te laten derailleren binnen de gecontroleerde situatie van het theater.’
Toch is het effect dat Vienne wil bereiken met Crowd niet shockeren, zoals destijds gebeurde met ‘de Sacre’. ‘Ik wil de toeschouwers tijd bieden om na te denken en zich te verliezen in hun gedachten, zoals in een kerk. Om zich de essentiële vragen te stellen over het leven.’ Crowd ziet zij als eredienst voor de gedachten, een pauze in tijden van telefoonverslaving.
Om het meditatieve karakter van de voorstelling optimaal te kunnen oproepen, moeten haar dansers terdege worden getraind. Ze kiest de dansers uit tijdens een langdurig proces van workshops en audities. Welke kwaliteiten zoekt ze? ‘Gevoeligheid, precisie en authenticiteit. Ze moeten heel geconcentreerd zijn en alert, in staat zijn elkaar aan te voelen. Tegelijk moeten ze hun eigenheid bewaren in het strakke idioom. Maar het belangrijkste wat ik ze leer, is loslaten. Dat lijkt makkelijk, maar dat is het helemaal niet. Dans gaat over controle hebben over je lichaam. Wat ik wil, is het tegenovergestelde.’