Twee jaar lang deed regisseur Caroline Nguyen (spreek uit: èn-gwie-jèn) research voor haar nieuwe toneelstuk Saigon. In Ho Chi Min City en het 13de arrondissement van Parijs – ‘Chinatown’ – verzamelde ze verhalen van Vietnamezen en Fransen, om een beeld te krijgen van dit verborgen hoofdstuk van Frankrijks koloniale verleden. Soms zat ze ook gewoon in een Vietnamees restaurant te kijken hoe iemand zijn pho (noedelsoep) at, en liet ze haar verbeelding de vrije loop. Het resulteerde in het drie uur durende Saigon – een grote hit op het Festival van Avignon 2017 en sindsdien op zegetocht langs Parijs, Berlijn, Amsterdam en volgend jaar Ho Chi Min City.
De setting van Saigon is een Vietnamees restaurant. Links de keuken, in het midden de eetzaal met turquoise muren en eenvoudig meubilair, recht een podiumpje waar af en toe iemand een microfoon pakt en begint te zingen. Saigon schakelt steeds tussen twee tijdsgewrichten: Saigon in 1956 – twee jaar na het Franse nederlaag bij Diên Biên Phu en de daaropvolgende onafhankelijkheid van Vietnam – en in 1996, het jaar waarin Vietnam besloot dat hun exilés mochten terugkeren. Het restaurant blijft hetzelfde.