‘Spelen om te winnen, dat is de enige regel.’ Schooljochie JR Vansandt krijgt dat motto mee van een directeur van een groot mondiaal bedrijf tijdens een schooluitje naar de beurs. Die raad neemt hij ter harte en niet zo’n klein beetje ook. In de roman JR van de Amerikaanse schrijver William Gaddis en in de gelijknamige theatervoorstelling van FC Bergman is de aankoop van een enkel aandeel, door JR’s klas, de opmaat naar een glorieuze beurscarrière van een elfjarig vraatzuchtig geldmonster. JR schetst hoe een minderjarige de mensen in zijn omgeving te gronde richt in het spel dat hyperkapitalisme heet.
Gaddis’ boek stamt uit 1975, maar het thema blijft meer dan actueel, zeker na de mondiale kredietcrisis, die ook een kritische film als The Big Short opleverde. Die crisis was, volgens Marie Vinck, actrice en medeoprichter van FC Bergman, niet de reden om Gaddis’ magnum opus op de planken te brengen.
Vinck: ‘Toen ik het las, werd ik meteen geraakt door de personages en de rijke verhaallijnen tegen de achtergrond van een alles beheersend kapitalistisch systeem. De manier waarop dat systeem zijn invloed uitoefent, wordt door Gaddis zo intelligent beschreven, dat ik dit boek omarmde en het verhaal verder wilde vertellen.’
Zo werden 726 pagina’s aan sociaal commentaar omgebogen tot een voorstelling die net zulke Wagneriaanse proporties heeft als Gaddis’ meesterwerk. JR is een samenwerking tussen Toneelhuis FC Bergman, de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, NTGent en Olympique Dramatique. Het vier uur durende stuk heeft een cast van meer dan veertig acteurs en figuranten. De actie speelt zich af in een bouwwerk van vier verdiepingen – ‘the building’ – dat van vier kanten wordt bekeken door het theaterpubliek.