Massy is een van de uit de grond gestampte voorsteden van Parijs. Veel kantoorgebouwen bij het station (verrassend genoeg een TGV-halte), veel torenflats en een bunkerachtig cultureel stadshart met een theater zoals alleen Franse architecten dat kunnen bedenken. Een uitstekend decor dus voor urban dance, al heeft choreografe Anne Nguyen (39) een hekel aan die term. Zelf beschouwt zij hiphop als een vorm van hedendaagse gevechtskunst, en haar dansers als stadskrijgers.
Massy is een van de bescheidener aanlegplaatsen van Nguyens voorstelling Kata. Als artiste associée van het grote Parijse Theatre National du Chaillot wordt zij regelmatig uitgenodigd op de grote podia van Frankrijk. Ook op internationale theaters en festivals is Compagnie Par Terre, haar gezelschap, geen onbekende meer sinds zij in 2007 haar eerste voorstelling Square Root presenteerde. Met die solo, waarin zij een relatie legt tussen de hoekige lijnen van breakdance en zijn stedelijke biotoop, liet ze meteen zien dat zij zou uitgroeien tot een van de interessantste 'onderzoekers' van de theatrale hiphop.
In Frankrijk is die stroming inmiddels bijna veertig jaar oud. In 1984 presenteerde het gezelschap Black, Blanc, Beur zijn eerste officiële voorstelling in een ondergrondse parkeergarage. Nog altijd ligt Frankrijk op dit gebied straatlengtes voor op Nederland, waar de theatrale ontwikkeling pas rond 2000 goed op gang kwam en de interesse lange tijd meer leek te liggen bij de inhoud van hiphop dan bij de vormeigenschappen van de stijl. ‘Volgens mij omdat jullie Engels veel beter is,’ zegt Nguyen. ‘De teksten deden er voor ons niet toe, die verstonden we niet. In Frankrijk ging het dus in eerste instantie meer over vorm en veel minder om de sociale lading van hiphop.’
Zelf danste de choreografe ook enige tijd bij de fameuze grondleggers van de Franse theaterhiphop. In de loop der jaren sloot ze zich aan bij diverse crews en groepen waarmee ze in het werk van andere choreografen optrad. Ze combineerde het met individuele breakdance-battles.