Na zijn ensceneringen van The Master and Margarita voor het Holland Festival van 2012 en later datzelfde jaar van Die Zauberflöte bij de Nederlandse Opera, gooit Simon McBurney het nu over een heel andere boeg. De Britse theaterveteraan met een ridderorde op zak, iemand die door zijn vakbroeders op handen wordt gedragen, komt nu met een solovoorstelling. Alleen op toneel met als enige gezelschap een microfoon en wat attributen vertelt hij ons een verhaal, per koptelefoon. Dat is alles. Zo samengevat klinkt het misschien wat mager, maar in handen van McBurney levert dit zo’n rijke theaterervaring op dat je na afloop het gevoel hebt naar een hele theatergroep te hebben gekeken in plaats van naar één man.
Het verhaal van The Encounter is gebaseerd op het boek Amazon Beaming van Petru Popescu, over de reis van National Geographic-fotograaf Loren McIntyre naar het Braziliaanse regenwoud in 1969. De encounter (ontmoeting) uit de titel is die tussen deze fotograaf en de Mayoruna-indianen die hij daar wilde fotograferen. Maar toen hij ze na zijn landing begon te volgen, raakte hij het spoor kwijt terug naar zijn vliegtuig en – alleen en verdwaald als hij was – zag hij zich gedwongen om met deze primitieve mensen te leven. McBurney raakte destijds gegrepen door dit verhaal maar er ging een incubatietijd van jaren voorbij voor hij had uitgedacht hoe hij er een theaterstuk van kon maken. Wat hem inspireerde, was een voorstelling van de Amerikaanse acteur Spalding Grey: een man, een microfoon en een monoloog, Grey was er beroemd om. Geen standup maar wel een afgeleide daarvan. McBurney vond de eenvoud ervan fantastisch – dat wilde hij ook.