Het bedrijf Van Vliet Trucks Holland BV heeft in 2010 en 2011 vanuit de havens in Antwerpen en Amsterdam tenminste twee ladingen trucks verscheept naar Soedan. Een van de leveranties bestond uit 99 vrachtwagens van het Duitse merk MAN, oorspronkelijk ontworpen voor militair gebruik. Voor Soedan geldt sinds 1994 een wapenembargo dat door de EU in 2004 werd aangescherpt vanwege het conflict in Darfur.
‘Wij doen niks in strijd met het EU-embargo,’ zegt Frans Hakkenberg, adviseur bij Van Vliet. ‘Een vrachtwagen is een vrachtwagen. De voertuigen zijn gedemilitariseerd. We doen zaken met een semi-overheidsinstelling in Soedan. Dat zij de vrachtwagens doorverkopen aan het Soedanese leger valt niet onder onze verantwoordelijkheid,’ aldus Hakkenberg.
Sjoerd Sjoerdsma, Tweede-kamerlid voor D66 vindt dat geen sterk argument: ‘Als je zaken doet met Soedan, moet je je er van vergewissen wie de eindgebruiker is, in dit geval het leger van Soedan. Er geldt een EU-embargo en het land wordt geleid door president Bashir die wordt gezocht door het Internationale Strafhof, dan moet je uitermate voorzichtig zijn en geen risico’s nemen.'
Van Vliet Trucks Holland BV heeft een jaaromzet van 135 miljoen euro, waarvan 15 miljoen uit Soedan komt. Het bedrijf zegt met de handel in Soedan te willen stoppen. Het risico om een boete opgelegd te krijgen met name van Amerikaanse zijde, dat het land verantwoordelijk houdt voor het steunen van terrorisme, vindt Van Vliet te groot worden en daarmee ‘wordt het voortbestaan van het hele bedrijf geriskeerd’. ‘Het mag, we doen niks illegaals, maar om dit te riskeren is niet de moeite,’ aldus Hakkenberg.