“De Oekraïense autoriteiten waren op de hoogte van de aanwezigheid van zwaar afweergeschut in Oost-Oekraïne”, stellen samenwerkende onderzoeksjournalisten van onder andere Argos in het Duitse Tagesschau. Dat dit had moeten leiden tot het volledig afsluiten van het luchtruim is vreemd genoeg geschrapt uit het tussentijdse onderzoeksrapport over de crash.
Terwijl bijna vijf maanden na de vliegramp de wrakstukken naar Nederland worden overgebracht is nog steeds niet duidelijk wie verantwoordelijkheid draagt voor het neerhalen van het vliegtuig. Westerse landen wijzen naar de Oost-Oekraïense separatisten. Volgens de onderzoekers vergeten ze echter een belangrijke vraag: ‘waarom had het vliegtuig toestemming over het land te vliegen?’
‘De Oekraïne had het luchtruim gesloten tot de hoogte van 9.700 meter, maar de luchtafweersystemen, waarvan bekend was dat ze aanwezig waren reikten veel hoger’, zegt militair expert Siemon Wezeman in de uitzending van Tagesschau.
Samen met Argos vond Tagesschau hier melding van in een conceptversie van het tussentijdse onderzoeksrapport, maar die werd in de definitieve versie geschrapt. Reden was volgens de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dat niet zeker was of de informatie juist was.
Meer hierover zaterdag 6 december in Argos Internationaal, van 14.00-15.00 op NPO Radio 1