Na het zien van deze film had ik geen enkele zin meer in de Spelen. U wel?
Hans Pool: ‘Dat is een gewetensvraag. Ik denk wel dat ik ga kijken naar de rondjes van Sven, maar dat kan niet zonder die ellende in mijn achterhoofd. Onmogelijk. Ik heb in mijn hele leven nog niet zo’n sombere film gemaakt. Altijd zat er wel hoop, iets lolligs of een andere positieve emotie in, maar dit is heel deprimerend. Hier wordt niemand vrolijk van. En de realiteit is nog veel erger. Terwijl het bij filmen met Jelle Brandt Corstius andersom is. Dan geef ik vaak wat extra drama, door hem bijvoorbeeld op andere plek te zetten. Zoiets was in Sotsji echt niet het geval. De omstandigheden waren daarvoor te moeilijk.’
Is het niet teleurstellend dat je de realiteit niet kunt filmen?
‘Nou, je hoeft niet de echte realiteit te filmen. Het gaat er in film en kunst om dat je iets zodanig vertelt dat de kijker daarmee in zijn hoofd aan de slag gaat. Zelf denken om tot conclusies te komen. Op die manier komt het ook harder aan. Zo werkt kunst voor mij. Dat vind ik het mooist. Je hoeft niet alles letterlijk te zien. Anders wordt het SBS 6 met van die echte pure reality-dingen. En ik wist dat Poetin er alles aan zou doen om een perfect beeld neer te zetten.’
Heeft dat uw werk beïnvloed?
‘Ja heel erg. Je telefoon wordt afgeluisterd door geheime dienst FSB en je hotelkamer misschien ook wel. Daarnaast worden je hoofdpersonen benaderd door “figuren.” Het kwam voor dat iemand die eerst normaal met je sprak, een dag later stijf van de zenuwen en met zweet op het voorhoofd allemaal argwanende vragen stelde. Wat ben je van plan met de film? Waarom zit ik erin? Dan hebben ze bezoek of een telefoontje gehad van de FSB. Zo wordt men onder druk gezet. Dat geldt waarschijnlijk niet voor iedereen en sommigen waren er misschien tegen bestand, maar anderen beëindigden opeens hun medewerking. Ik had altijd het idee dat het elk moment afgelopen kon zijn en een reden krijg je meestal niet te horen. Er zit een bouwer van skiliften in mijn film. Een dappere vent, maar die zegt buiten de camera wel dat hij niet alles kan vertellen. Als hij dat wel doet, kan hij zijn bedrijf opdoeken. Dat de maffia overal in zit is evident.’