De film zorgt bij het uitkomen voor een storm van kritiek op Nestlé in het algemeen en topman Peter Brabeck-Letmathe in het bijzonder, staat te lezen op de site van Tegenlicht. Deze laatste was zelfs even trending topic op Twitter – hoewel hij daar zelf niet erg blij mee zal zijn geweest. Naar aanleiding van Bottled Life dook er namelijk nog een oud filmpje op waarin hij drinkwater als mensenrecht een ‘extreem idee’ noemt. Hij stelt daar tegenover een andere, betere positie: privatisering. Onder #Nestlétirano (“Nestlétiran”) uitten mensen wereldwijd op Twitter kritiek op deze stelling.
Brabeck-Letmathe reageerde met een opiniestuk op de Huffington Post. Onder de noemer ‘Adressing the water challenge’ bestrijdt hij de claims dat hij drinkwater wil privatiseren en dat hij het niet als mensenrecht ziet. “My critics say (...) I want to 'privatize' water. I want nothing of the sort. (…) When we give water a value, we use it more carefully, and this does not mean privatization.” Hij stelt dat het bestaansminimum aan water zo’n 25 liter per dag is, en dat dit wel degelijk een mensenrecht is.
Al het overtollige water dat we gebruiken – de gemiddelde Amerikaan gebruikt zo’n 400 liter per dag – is volgens hem geen recht, maar moet een prijs hebben net zoals ieder ander levensmiddel. Dit standpunt licht hij nog meerdere malen toe in YouTube-filmpjes die onder de vlag van Nestlé online zijn gezet. Hoe dit beperkte mensenrecht op water dan precies vorm moet krijgen, daar blijft hij in zijn stukken, interviews en filmpjes erg vaag over.
Kort na zijn artikel start Brabeck-Letmathe op de site van Nestlé ook nog een blog genaamd Water Challenge, gericht op de beschikbaarheid van water voor iedereen. Op dezelfde site wijdt Nestlé zelf ook een speciale pagina aan de stellingen uit de film, genaamd 'Bottled Life: Our Position'. Hier zet het bedrijf een aantal beweringen uit de documentaire op een rij, waarna ze deze allemaal weerlegt. De makers van Bottled Life hebben op hun beurt al deze reacties weer weerlegd op hun eigen site.
Beoordeling Oxfam Novib
In een beoordeling van Oxfam Novib komt Nestlé als beste uit de bus kwam op het gebied van water. Met de actie Behind the Brands beoordelen ze levensmiddelengiganten op hun beleid en beloftes op het gebied van water tot vrouwen. Nestlé wordt gezien als een bedrijf dat het belang van water begrijpt, let op het verbruik en waterprojecten steunt.
Tegelijkertijd: een waterbewuste profilering en het steunen van enkele projecten zijn typische voorbeelden van goede marketing. Daarbij scoort Nestlé dan weliswaar als beste, maar nog steeds middelmatig. Nestlé heeft verbeteringen doorgevoerd sinds Bottled Life, maar de problemen uit de film lijken ze niet op te lossen.