alles over de alv 2024

Zaterdag 25 mei bespraken we tijdens de ALV met VPRO’ers van voor en achter de schermen wat we in 2023 deden en in 2024 doen.

Was je niet in de gelegenheid om de vergadering bij te wonen en wil je de ALV terugkijken? Op deze pagina vind je de link. Ook vind je hier vanaf 31 mei antwoorden op vragen die binnen het tijdbestek van de vergadering niet aan bod zijn gekomen.

alv terugkijken

De ALV is van begin tot eind in zijn geheel terug te kijken. Ook kun je delen afzonderlijk terugkijken. Zo praten Sarah Sylbing en Soraya Pol over de nieuwe serie Afro-Europeaan, blikken Willem van Zeeland en Lotje IJzermans terug op het eerste nieuwe seizoen van VPRO Boeken en bespreken Bella Boender en Nick Toet zijn debuut met Taarten van Babel.

alle vergaderstukken op een rij

vragen en antwoorden

hoofdredactie

  1. Hoe komt de programmering tot stand?
    Voor de VPRO is het belangrijk dat een programma een originele en creatieve vorm en uitwerking krijgt. Enkel een goed of relevant onderwerp is dus niet voldoende om mee aan de slag te gaan. We investeren veel tijd en maken daarbij gebruik van de vele disciplines (eindredacteuren, regisseurs, researchers, online specialisten, producers) die bij de VPRO werken. Dat betekent ook dat er vaak een lange doorlooptijd aan verbonden is die kan oplopen tot meer dan een jaar. Dat betekent dat naast de doorlopende programmering er continue nieuwe programmering wordt ontwikkeld. Een reisserie die nu op televisie te zien is, is waarschijnlijk twee jaar geleden al in productie gegaan.
  1. Dahl TV maakt voor de VPRO De Proefkeuken, erg leuk! Dahl TV maakt ook Keuringsdienst van waarde, ook met Pieter Hulst. Hoe onderscheidt de VPRO zich nu?
    Proefkeuken is een veel creatiever en vrijer in vorm dan een sterk geformatteerd programma als Keuringsdienst van waarde (wat niks zegt over de kwaliteit daarvan).
  1. Hebben jullie al een beter beeld van de geopolitieke plannen die beschreven staan in het jaarplan 2024?
    Ja, maar we kunnen hier nog weinig over zeggen. Desalniettemin zijn we tevreden over de richting waarin zich dit ontwikkelt.
  1. Welk deel van het budget gaat naar scouting en aankoop van goede buitenlandse producties/films/series/docu’s? Wordt hier bewust op gestuurd?
    Bij de NPO werken verschillende aankopers die de buitenlandse aankoop doen voor speelfilms. Documentaires, en fictie en non-fictie series. Dat doen ze voor alle omroepen. Bij de VPRO sturen we hier bewust op, omdat we het belangrijk vinden dat we ook buitenlandse aankoop uitzenden die past bij onze missie. Budget aankoop producties totaal Fictie, NON-Fictie, NPO Plus, NPO2 Extra 2023: 2.770.829 euro.
  1. Behoort samenwerking met een journalistiek platform als Follow the money tot de mogelijkheden? Ook gezien de overstap van David Davidson naar dit medium.
    Als een specifiek onderwerp zich daarvoor leent behoort het tot de mogelijkheden.
     
  2. Waarom wordt in Buitenhof, ter informatie over gespreksdeelnemers, niet meer hun geboortejaar vermeld? Is, volgens velen, essentiële achtergrondinformatie naast het CV.
    De redactie heeft besloten de leeftijd niet meer te vermelden om stigmatisering op basis van leeftijd te voorkomen. Iemands leeftijd voegt wat ons betreft niks toe, of doet niks af aan, de expertise van een gast.
     
  3. Van Bureau Buitenland blijft feitelijk nog maar 20 minuten van het half uur over door STER en promo voor andere programma’s. Hetzelfde geldt voor 2 uur op Radio Klassiek. Wordt er meer tijd afgesnoept van de VPRO? Hoe gaan jullie daar mee om?
    Het maken van een zendschema is in handen van de NPO. Daarin is ook plek voor STER zendtijd en verwijzingen naar andere programmering op de zender, dat is helaas niet te voorkomen.
  1. Ik wil graag een informatief programma over zorg, welzijn en wonen op eigen terrein. De gemeente werkt niet mee, ik ben 72 jaar oud, vitaal, actief en wil eigen regie behouden. Kan de VPRO zoiets maken?
    Het is een belangrijk onderwerp, en dergelijke thema’s komen ook zijdelings langs in VPRO Tegenlicht (zie bv. het thema Woonpioniers op https://www.vpro.nl/woonpioniers. Het ligt niet in de verwachting dat we hier een aparte serie of programma over gaan maken in de komende tijd.
  1. Kunnen jullie Joost Klein verbinden aan de omroep?
    Dat is op korte termijn niet te verwachten, maar vanuit 3voor12 is er regelmatig aandacht voor Joost en de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt de afgelopen jaren.

juza

  1. Statutenwijziging artikel 2.1: betekent dit dat een eventueel zelfstandig verdergaan als VPRO buiten de NPO nu statutair onmogelijk is gemaakt?
    De wijziging in artikel 2.1 van de statuten is gedaan op verzoek van het Commissariaat voor de Media om beter aan te sluiten bij hetgeen in artikel 2.24 van de Mediawet is bepaald over omroepverenigingen. De statutaire bepaling maakt het niet onmogelijk om eventueel zelfstandig verder te gaan.
  2. De VPRO is lid van de EBU, en gezien de klachten van S10 over het gedrag backstage bij het ESF vraag ik me af of de VPRO bereid is om de AVROTROS te steunen in de klachten die ingediend zijn?
    AVROTROS heeft ons tot op heden geen nadere informatie gegeven over de ingediende klachten, of ons verzocht om steun hiervoor uit te spreken als lid van de EBU.

crm

  1. Is het mogelijk om een duo abonnement af te sluiten? Mijn partner en ik hebben allebei al zo’n 40 jaar een abonnement.
    We hebben geen speciale aanbieding voor twee abonnementen op hetzelfde adres. We kunnen wel kijken naar een oplossing op maat via de afdeling publieksservice. Neem contact met ons op als je die mogelijkheden wil verkennen.

i&dm

  1. Goed dat de VPRO eindelijk is overgestapt naar Matomo. Kan ik nu de meelezers (cookies) van VPRO.nl accepteren zonder dat Sillicon Valley mij volgt?
    Google Analytics is inderdaad uit de site gehaald. Het is daarentegen niet zo dat heel Silicon Valley uit de site is verdwenen, we zijn afhankelijk van externe platforms om bereik te genereren en niet zelden door te adverteren. We gebruiken bijvoorbeeld nog Facebook pixels om de conversie te meten van campagnes die we draaien. Ook hebben we een pixel van het Doubleclick advertentienetwerk, wat een Google product is.
    Er bestaan plannen om hier vanaf te gaan stappen, maar gezien de grote gevolgen vergt dit meer tijd voordat een dergelijke keuze gemaakt kan worden.

    Gelukkig hoef je de cookies niet te accepteren om een goedwerkende site te hebben. Door de aanbevelingscookies te weigeren zul je onze marketingpixels niet op je computer geplaatst krijgen. Weiger je de social media categorie, zullen embeds niet meer werken, maar krijg je ook die cookies niet.

verkiezingscommissie

  1. Zijn VPRO-leden gevraagd om zitting te nemen in de verkiezingscommissie? Wordt er aandacht besteed aan mensen met een andere invalshoek in deze verkiezingscommissie? Mensen die bijvoorbeeld in armoede leven, niet kunnen lezen of leven met een beperking of ziekte? Mensen die een ander perspectief bieden.
    De verkiezingscommissie is zich bewust van het belang van diversiteit in zowel de verkiezingscommissie als de raad van toezicht zelf.
    Zowel in de leden van de commissie zelf, als de netwerken die de verschillende leden aanspreken. Daarnaast is het van belang dat de leden van de verkiezingscommissie een beeld hebben van de uitdagingen waar een raad van toezicht mee te maken krijgt. Danwel door zelf ervaring te hebben in een raad van toezicht, of door samengewerkt te hebben met een raad van toezicht, of door te weten met welke uitdagingen de raad van toezicht van de VPRO (op bestuurlijk vlak) mee te maken krijgt.

p&o

  1. Jaarplan 2024: “Dat nog niet iedereen zich automatisch thuisvoelt bij de VPRO” (p. 7). Kunnen jullie uitleggen waarom nieuwe werknemers zich niet automatisch thuisvoelen bij de VPRO?
    Zoals de commissie Van Rijn heeft aangetoond zorgen de onderliggende structuren op het Mediapark niet altijd voor een veilige werkomgeving, en vooral voor jonge werknemers en/of mensen met een tijdelijk contract zorgt dit voor spanning.
    Om nieuwe medewerkers zich thuis te laten voelen blijven we verder ontwikkelen. Hier hebben we bijvoorbeeld de onboardingapp gelanceerd, dit helpt medewerkers op weg in hun nieuwe werkomgeving. In deze app leer je bijvoorbeeld de routes door het gebouw kennen, de verschillende afdelingen bij de VPRO en waar je alle informatie kan vinden op het intranet.

     
  2. “Met name bij jonge medewerkers ontstond de behoefte aan een compacte beschrijving van waar de VPRO voor staat”. Hoe proberen jullie, naast het manifest, te voorkomen dat het typische VPRO gevoel verdwijnt, als er bij het werven van nieuwe werknemers vooral naar jongeren gekeken wordt?
    Bij onze VPRO School staat het VPRO-gevoel centraal. Verder zijn we volop bezig met talentontwikkeling en het creëren van doorstroomplekken zodat we jonge medewerkers kunnen behouden. Jonge medewerkers die via Dorst, vacatures of via een andere route bij ons komen voelen zich al verbonden met onze identiteit.