Hij laat een fragment zien van Fred Astaire en Ginger Rogers, die al tapdansend het ritme aangeven in het nummer 'I’ll be hard to handle', uit de film Roberta (1935). De dansers reageren direct op elkaar, zijn op elkaar ingespeeld, weten alle emotie direct over te brengen. De schrijver Februari is jaloers op de directheid van de danser.
De vierde Zomergast van 2019 is schrijver en filosoof Maxim Februari. Waar wil hij ons naar laten kijken en waarom? Vijf redenen:
1. Hij is jaloers op Fred Astaire
Een schrijver heeft altijd woorden nodig, en de welwillendheid van het publiek om het boek open te slaan, maar de danser kan je direct iets laten voelen en ervaren. Maxim Februari neemt ook een fragment mee van danser Charles ‘Lil Buck’ Riley, die in 2011 viral ging met een filmpje waarin hij een moderne versie van De stervende zwaan uitvoerde.
2. Hij houdt een spiegel voor
In de documentaire National Bird uit 2016 doen drie klokkenluiders uit het Amerikaanse leger een boekje open over de drone-oorlogvoering van de Verenigde Staten. De makers tonen de werkelijkheid achter de ‘schone’ oorlogsvoering. Het blijkt voor drone-operators bijna onmogelijk om situaties op de grond van achter hun beeldscherm goed in te schatten. In zijn werk is Februari zeer kritisch over de belofte van overheden en bedrijven, dat we door grote hoeveelheden data te verzamelen een steeds preciezer beeld krijgen van de werkelijkheid.
3. Hij vertelt over zijn transitie
In Crossing the Concourse, een video van de New York Times, wordt pianiste Sara Davis Buechner geïnterviewd over haar leven. Ze werd geboren als David Buechner en werd een succesvolle pianist, maar na haar transitie stortte haar carrière in.
In zijn boek De maakbare man schrijft Maxim Februari over de manier waarop de maatschappij reageert op iemand die aan een transitie begint en waarom een geslachtsverandering een goede aanleiding is om na te denken over onze ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid. In Zomergasten vertelt Maxim Februari over zijn eigen transitie.
4. Hij laat zien dat het nuttig kan zijn om fouten te maken
Sinéad O’Connor zingt in The South Bank Show: Larry Adler Plays Gershwin, net als andere popmuzikanten, een nummer van George Gershwin uit de opera Porgy And Bess. In eerste instantie kost het moeite om de juiste toon te vinden, maar nadat ze er een aantal keren naast zit lukt het haar uiteindelijk wél. Het eindresultaat van haar zang is volgens Maxim juist superieur aan de andere artiesten, ook al lukte het hen wel direct goed. Hoe maak je op een nuttige manier fouten? Over de waarde van zo’n leerproces vertelt Maxim in Zomergasten.
5. Hij viert feest met zijn keuzefilm
De keuzefilm van Maxim Februari is Babette's Feast, een Oscarwinnende Deense film uit 1987. De film speelt in een Deens plattelandsdorp in de negentiende eeuw, waar de uit Frankrijk gevluchte chef-kok Babette is neergestreken. Als zij de hoofdprijs in de loterij gewonnen blijkt te hebben, besluit ze een feestmaal voor de arme en sober levende dorpelingen te organiseren. De dorpelingen huiveren aanvankelijk bij de gedachte van zoveel decadentie, maar geven zich uiteindelijk toch gewonnen.