De Amerikaans-Nederlandse Timothy Prescott is data-analist en consultant. Hij is vooral bekend geworden om zijn bijdrage aan de verkiezingscampagnes van Barack Obama.

Amerikaans avontuur

Direct na het behalen van zijn master Business Administration aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, verlaat hij in de zomer van 2007 als 23-jarige Nederland. De bestemming is Des Moines, hoofdstad van de Amerikaanse deelstaat Iowa. Daar doet een relatief onbekende, zwarte senator uit Illinois een gooi naar presidentskandidaatschap namens de Democratische Partij. Prescott belandt als stagiair in het ambitieuze datateam van de verkiezingscampagne van Barack Obama en is medeverantwoordelijk voor de overwinning van de underdog op Hillary Clinton.

De 23-jarige Prescott met Barack Obama, nazomer 2007.

Zoals algemeen bekend is, wint Obama daarna ook de presidentsverkiezingen; tweemaal op rij. Minder bekend is dat de sleutel tot zijn succes het team is waar Prescott onderdeel van uitmaakt. Met historische nauwkeurigheid weten Prescott en trawanten waarschijnlijke Obama-stemmers te lokaliseren. Hierdoor weet het campagneteam van Obama waar ze hun energie, tijd en mankracht het beste moeten besteden om potentiële kiezers daadwerkelijk naar de stembus te krijgen.

“Elke individuele kiezer wordt met wetenschappelijke precisie bestudeerd om optimaal beïnvloed te kunnen worden.” 

Prescott in zijn opiniestuk 'Richt je alleen tot de juiste kiezer', de Volkskrant, 2016.

loopbaan

Tussen de twee campagnes in werkt Prescott voor Accenture, een Amerikaans adviesbureau waar hij cliënten adviseert in kostenbeperking. Na het herhaalde succes bij de verkiezingen van 2012, starten collega’s van Team Obama het bedrijf Civis Analytics. De naam spreekt voor zich: met behulp van data-analyse adviseren teams onder leiding van Prescott organisaties bij interne vraagstukken, hierbij gebruik makend van dezelfde methodes als bij de verkiezingscampagnes.

In augustus 2015 verlaat hij het bedrijf en versterkt een half jaar later het Utrechtse adviesbureau IG&H Consulting. Als senior manager staat hij aan het hoofd van de data-analyse afdeling. 

schrijver & spreker

Verder is Prescott een bekende bij De Volkskrant, waar hij in 2013 is geïnterviewd voor zijn kijk op de Amerikaanse (voor)verkiezingen. Ook schrijft hij sinds 2015 opiniestukken voor het dagblad. Verder verzorgt hij lezingen en gastcolleges over de effecten van data op de maatschappij.